Blik op het spoor : Spoorstaven
Zonder spoor geen rijdende treinen. Maar hoe zit het met de oorsprong van dat spoor? En hoe komen al die kilometers staal zelf eigenlijk op hun plek? In deze aflevering van ‘Blik op het spoor’ gaat Romy weer op pad in de spoorwereld en zoekt het voor je uit!
Op bezoek bij RailPro last Romy haar eigen spoorstaaf en brengt ze een stel spoorstaven van maar liefst 360 meter lang op hun plek. En ook dat gaat natuurlijk... per spoor!
Komen die lange stukken staal de bocht door? Kijk mee naar aflevering twee.
Stevig spoor
Ons spoornetwerk is een van de drukst bereden netwerken in heel Europa. Het moet jarenlang bestand zijn tegen de neerwaartse druk van zware treinen en invloeden van buitenaf. Sneeuw, bliksem of zinderende zomerhitte, de treinen moeten blijven rijden. Daarom werken we elke dag aan veilig en duurzaam spoor, dat ook de vraag van de toekomst aankan. En dat spoor is van stevig staal.
Meters maken
Mag het een metertje meer zijn? Spoorstaven worden in allerlei lengtes gemaakt. Zo kan voor een reparatie een meter al voldoende zijn en kan een nieuw spoor wel 360 meter tellen! Om de juiste lengte te krijgen, wordt gebruik gemaakt van verschillende lasmethodes. In de fabriek van RailPro gebeurt dat met een soort kortsluiting onder 20.000 ampère. Het staal wordt onder 1200 graden in elkaar gedrukt en vloeit onder hoge druk in elkaar. Daar krijg je geen speld meer tussen. In de video zie je hoe Romy dat doet!