: Kunnen korte vluchten nog?
Technisch gezien kan het: met het vliegtuig naar een nabije stad als Brussel. Er vertrekken immers elke dag vier vluchten vanaf Schiphol. Maar wenselijk is het zeker niet, want vluchten met een reisafstand van onder de 700 kilometer belasten het milieu tot wel elf keer meer dan dezelfde reis per trein. Hoe zorgen we dat een duurzame keuze ook een makkelijke keuze is?
Trein als steeds beter alternatief
De trein is helaas nog niet altijd de makkelijkste keuze. Niemand kiest graag voor hoge ticketprijzen, vele overstappen of een langere reistijd. Daarom werken we sinds 2020 samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, KLM en NS aan het versterken van de internationale trein. Met onder andere meer hogesnelheidstreinen naar Londen en een betere Europese dienstregeling maken we de duurzame keuze makkelijker.
Dubbel zo vaak naar Londen
De afgelopen jaren is er veel veranderd om de keuze voor de trein logischer te maken. Zo is het aantal treinen van Amsterdam naar Londen sinds 2019 minstens verdubbeld en kan een dagelijkse vlucht naar Brussel geschrapt worden door een nieuwe samenwerking tussen KLM en Thalys. Ook andere organisaties doen een duit in het zakje. Zo vliegt reisorganisatie TUI niet meer naar Parijs en doen steeds meer grote werkgevers korte zakelijke vluchten in de ban. Op naar meer reizen met de trein!
Maak zelf de keuze
Benieuwd naar de impact van je eigen reis? Milieu Centraal maakte een handige tool om dat te berekenen. Zo kies je gemakkelijker voor de duurzaamste optie.