: Zo wordt de trein aantrekkelijker dan het vliegtuig
Waarom moet je soms wel drie keer overstappen als je met de trein naar Praag wil? Of met je koffertje in de metro voor je doorreis door Parijs? Dat kan beter, vindt ook Jeroen Wesdorp, programmamanager bij ProRail.
Beter samenwerken
Daarom kijkt Jeroen hoe we in heel Europa beter kunnen samenwerken voor de beste treinreis. “Voor reizen onder de 700 kilometer moet het logisch zijn te kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig.” En om die concurrentie aan te gaan, moet de treinreis snel, comfortabel en goedkoop zijn en met zo min mogelijk overstappen.
Overal goede aansluiting
Van Amsterdam naar Londen is een makkie. Je boekt een directe reis, werkt een paar uur in de trein en stapt uit in hartje Londen. Maar dat geldt nog lang niet voor alle grote Europese steden. Voor Barcelona moet je zelfs je best doen en via verschillende aanbieders boeken. Om écht aantrekkelijker te zijn dan het vliegtuig, moeten we dat soort drempels aanpakken. Makkelijk je ticket boeken, betere reisinformatie en treinen die vaker, sneller en volgens de beste route rijden. Dat kan door betere samenwerking tussen verschillende landen en reisroutes slimmer in te plannen.
Van nationaal naar internationaal
Jeroen Wesdorp werkt mee aan een initiatief dat zich daar met succes hard voor maakt: Eurolink. Dit internationale samenwerkingsverband tussen ProRail en infrabeheerders uit heel Europa werkt met een andere volgorde van inplannen: eerst de Europese lijnen, dan de rest.
“Waar landen eerst hun eigen landelijke dienstregeling maakten en vervolgens die lijnen bij de grens ‘aan elkaar plakten’, krijgen de langere internationale treinen nu voorrang bij het inplannen. Dat blijkt te werken, want zo ontstaat er opeens ruimte voor meer en snellere treinen dan gedacht. En het spoor hoeft daar niet eens voor te worden aangepast.”
Voor reizen onder de 700 kilometer moet het logisch zijn te kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig.
Nog sneller reizen
De Eurostar naar Londen is qua reistijd al minstens net zo aantrekkelijk als het vliegtuig. En wordt steeds aantrekkelijker legt Jeroen uit: "In 2019 duurde de reis nog vier uur en 40 minuten met een overstap in Brussel. Nu duurt de directe reis al een half uur minder. Als we het spoor écht optimaal gebruiken, snoepen we zelfs daar nog 20 minuten vanaf. Dan is de trein al veel sneller dan het vliegtuig.”
Een dienstregeling voor heel Europa
Directere lijnen en kortere reistijd. Het kan alleen als je eerst dit soort verbindingen inplant en daarbovenop de nationale, regionale en goederentreinen. Daar valt de komende vijf jaar nog veel winst te behalen, volgens Jeroen. ”Voor Nederland werken we aan betere verbindingen met Berlijn, Frankfurt, Brussel, Parijs, Barcelona, Londen en Kopenhagen.” Zo komen we steeds dichterbij één dienstregeling voor heel Europa: van Stockholm tot Sevilla en van Glasgow tot Košice.