Ons station : Bovenkarspel-Grootebroek

In Nederland is er maar één station met een langere naam dan station Bovenkarspel-Grootebroek, namelijk Leeuwarden Camminghaburen. En dit station ligt, je raadt het niet, tussen Bovenkarspel en Grootebroek. Ooit waren dit twee aparte gemeenten, maar al sinds mensenheugenis vormen de twee plaatsen, samen met Lutjebroek, één langgerekt lintdorp.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 20 december 2024.

De Tuinbouw

Het eilandperron is met een breedte van amper vier meter extreem smal. Eerst werd dit perron alleen gebruikt voor spoor 2; er was een apart perron voor spoor 1, dat inmiddels verwijderd is. Dat verklaart waarom het huidige stationsgebouw zo opvallend ver van het spoor staat. In 1885, toen het station haar deuren opende, zag het stationsgebouw er een stuk imposanter uit dan nu. Het station werd toen ook veel gebruikt voor de groente- en fruitveiling ‘de Tuinbouw’, die achter het station zowel een veilinggebouw als een overlaadstation had liggen.

Het hele land

Met Intercity’s die komen aanrijden vanuit Enkhuizen, kunnen reizigers vanaf Bovenkarspel-Grootebroek zonder overstappen het hele land doorreizen: van Amsterdam en Den Bosch tot Eindhoven en Maastricht.

Stations

ProRail bouwt en beheert stations op duurzame en innovatieve wijze. Onze stations zijn knooppunten van duurzame mobiliteit, waar comfort, transfer, veiligheid en de toegankelijkheid ervan centraal staan.

ProRail werkt samen met NS Stations, gemeenten en vastgoedontwikkelaars als het gaat om stationsprojecten en integrale ov-vraagstukken.

Lees meer