Ons station : Enschede De Eschmarke

Vierde Nota Ruimtelijke Ordening Extra. Ja, daar komt de sinds 1991 ingeburgerde naam Vinex-wijk vandaan. Dat is wat De Eschmarke is: een nieuwe buurt ten oosten van Enschede waar tot 2010 exact 4471 woningen werden gebouwd. En daarom tien jaar eerder al een eigen stationnetje kreeg.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 3 december 2024.

Stopplaats Esmark

Veel historie bevat dit verhaal dus niet. Zou je denken. Maar een beetje speuren levert altijd iets op. We gaan daarom terug naar 1903, toen de Ahaus-Enscheder Eisenbahn een lijntje opende: van Enschede Zuid naar Ahaus, in de volksmond het Schaddenspoor. De kolenkarren ratelden vanuit het Ruhrgebied het Twentse landschap in, via Alstätte, Broekheurne en langs stopplaats Esmark naar station Enschede Zuid. Krap 19 jaar heeft deze Esmark dienstgedaan.

Rustig station

Maar goed. Dat was Enschede De Eschmarke niet. Het lag bovendien op een andere plek. Het huidige station (type spoorweghalte) verwerkt reizigers van Enschede naar Gronau en andersom. Niet veel, daar moeten we eerlijk in zijn. Het is al sinds de opening in 2001 één van de rustigste stations van Nederland. Het heeft de beoogde potentie nooit bereikt. En dat komt door de plannen voor die Vinex-wijk: die werden met de jaren steeds verder afgeschaald.

Stations

ProRail bouwt en beheert stations op duurzame en innovatieve wijze. Onze stations zijn knooppunten van duurzame mobiliteit, waar comfort, transfer, veiligheid en de toegankelijkheid ervan centraal staan.

ProRail werkt samen met NS Stations, gemeenten en vastgoedontwikkelaars als het gaat om stationsprojecten en integrale ov-vraagstukken.

Lees meer