Ons station : Hardenberg

Vierhonderd jaar geleden was weduwe Aaltje Kraak er in haar eentje voor verantwoordelijk dat Hardenberg bijna volledig afbrandde. Het lijkt erop dat Aaltje een kaars in haar bedstee had laten vallen of een olielamp te dicht bij het rieten dak had gehouden.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 4 februari 2025.

Monumentaal

Hoewel er nu ruim 20.000 mensen in Hardenberg wonen, bestond het toen nog uit zo’n 100 houten huizen, die bijna allemaal afbrandden. Toch waren de Hardenbergers niet rancuneus. Nadat de stad met stenen huizen heropgebouwd was, bleef Aaltje er gewoon wonen.

Weer tweehonderd jaar later was Hardenberg een stuk groter en kreeg het een eigen treinstation. Eyecatcher van station Hardenberg is het stationsgebouw, dat in 1903 gebouwd is en ontworpen door architect Eduard Cuypers. Dit was in de tijd dat er nog met paard en wagen gereden werd. Dit stationsgebouw is inmiddels een monumentaal pand.

Geëlektrificeerd

In die tijd is ook de spoorlijn Zwolle – Stadskanaal aangelegd, waar nog steeds treinen van Arriva over rijden, van Zwolle tot aan Emmen. Een andere spoorlijn in de regio, Almelo-Hardenberg, wordt in de komende jaren geëlektrificeerd. Vanaf het dorp kun je momenteel op de Intercity die rijdt tussen Zwolle en Emmen en op de sprinter richting Almelo.

Stations

ProRail bouwt en beheert stations op duurzame en innovatieve wijze. Onze stations zijn knooppunten van duurzame mobiliteit, waar comfort, transfer, veiligheid en de toegankelijkheid ervan centraal staan.

ProRail werkt samen met NS Stations, gemeenten en vastgoedontwikkelaars als het gaat om stationsprojecten en integrale ov-vraagstukken.

Lees meer