Ons station : IJlst

Rode klaver, knoopkruis, akkerklokjes, gele kamille: station IJlst is een groene oase. Sinds 2024 wordt hier namelijk een proef gedaan met het planten van uitsluitend inheemse planten.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 24 december 2024.

Drylst

Doel van de proef is om te onderzoeken of dit leidt tot meer biodiversiteit en natuurwaarde. Als de proef slaagt komen er meer stations met divers en inheems groen. Gedurende het gehele bloeiseizoen zijn er bloeiende planten aanwezig. En het werpt zijn vruchten af: insecten weten de bloemen te vinden.

De stad heet in het Fries Drylts. Sommige Friese treinstations hebben op de borden de Friese spelling: denk aan Dronryp, Feanwâlden en Hurdegaryp in plaats van Dronrijp, Veenwouden en Hardegarijp. Bij station IJlst is dit niet het geval. Sinds 1885, met de opening van het station en de opening van de spoorlijn Leeuwarden-Stavoren, staat er IJlst op de borden.

Eerste Kamer

Maar de Tweede Kamer had eerder een motie aangenomen om het spoor niet via IJlst, maar via Bolsward naar Workum te laten lopen. De Eerste Kamer verhinderde dat. In 1954 werd het stationsgebouw gesloopt, omdat er al vijftien jaar geen reizigerstreinen meer stopten. Sinds 1985 stoppen er wel weer treinen in IJlst: de sprinter tussen Stavoren en Leeuwarden stopt hier eens per uur in beide richtingen en tweemaal per uur in de spits.

Stations

ProRail bouwt en beheert stations op duurzame en innovatieve wijze. Onze stations zijn knooppunten van duurzame mobiliteit, waar comfort, transfer, veiligheid en de toegankelijkheid ervan centraal staan.

ProRail werkt samen met NS Stations, gemeenten en vastgoedontwikkelaars als het gaat om stationsprojecten en integrale ov-vraagstukken.

Lees meer