Ons station : Lochem
Zo tegen het einde van deze mooie serie toch nog even een kleine ode aan een beeldbepalend spoorwegman: Karel Hendrik van Brederode (1827-1897). De ingenieur uit Haarlem wordt omschreven als pragmatisch en gedreven, iets wat we terug kunnen zien in de stations van zijn hand. Zoals hier in Lochem.
Karel
Karel wordt genoemd als de architect van een groot aantal 'knooppunten' in ons land, die tussen 1860 en 1890 werden gebouwd. Terecht waarschijnlijk, maar omdat schriftelijke bewijzen of originele ontwerpen met zijn handtekening ontbreken, houden we een kleine slag om de arm.
Het is in ieder geval zeker dat Karel een belangrijke rol speelde rond het spoor in de negentiende eeuw. Als werknemer van de Staatsspoorwegen was hij verantwoordelijk voor de Standaardstations: vijf modellen, ingedeeld in klassen, van groot naar klein. Daarmee bouwde Rijkswaterstaat ze een stuk sneller en goedkoper bovendien. Lochem - aan Staatslijn D - kreeg in 1865 een 'type SS vierde klasse' toebedeeld. Een rechthoekig gebouw van twee verdiepingen met puntgevels. Kenmerkend: drie rondboogvensters in het middendeel.
Esthetisch
Eenvoudig en duurzaam. Maar ook van esthetische waarde en in de stijl van die tijd. Zo worden de 26 overgebleven stations tegenwoordig gezien. Die in Lochem werd door de jaren heen (in 1879 en 1902) groter gemaakt. Ook dat was een kenmerk van Karels ideeën: stations moesten schaalbaar zijn, eenvoudig aanpasbaar in grootte, maar ook naar locatie. Gelukkig zijn zeven Staatsspoor-stations nu rijksmonument. Die blijven dus wel even staan. Nu Lochem nog. Want in tegenstelling tot de buurstations (die minstens gemeentemonument zijn) is dat een status die het nog mist.