Ons station : Vriezenveen

In 1906 opende station Vriezenveen. Het stationsgebouw verdween in 1984, sindsdien heeft het alleen nog een perron.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 8 december 2024.

Turf

Rond het station waren er vroeger goederenloodsen en liep er naast het spoor een smalspoorlijn, die werd gebruikt voor het vervoer van turf. De wagentjes met turf werden geduwd of door een kleine diesellocomotief getrokken. Het smalspoor was een licht, verplaatsbaar spoor dat op stalen dwarsliggers was gemonteerd.

Rondrit

In het Veenmuseum Vriezenveenseveld kun je nog steeds een stukje van dit smalspoor ervaren tijdens een rondrit over het museumterrein. Sinds 6 juni 2016 heeft station Vriezenveen nog maar één spoor: spoor 1, gelegen op de plek waar voorheen spoor 2 lag.

Stations

ProRail bouwt en beheert stations op duurzame en innovatieve wijze. Onze stations zijn knooppunten van duurzame mobiliteit, waar comfort, transfer, veiligheid en de toegankelijkheid ervan centraal staan.

ProRail werkt samen met NS Stations, gemeenten en vastgoedontwikkelaars als het gaat om stationsprojecten en integrale ov-vraagstukken.

Lees meer