Ons station : Zutphen

Zutphen, Zutfen, Sutphen, Zuid-veen ook wel bekend als de Torenstad. Station Zutphen opende in 1865 en werd al snel een belangrijk knooppunt voor zowel nationale als internationale treinverbindingen. Vanuit Zutphen reisden internationale treinen naar steden als Amsterdam, Arnhem, Hannover en het Ruhrgebied.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 5 december 2024.

Bombarderen

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Zutphen zwaar getroffen door geallieerde luchtaanvallen toen ze een poging deden om de IJsselbrug te bombarderen. Het oude station raakte beschadigd en een woonwijk ten zuiden van het station werd verwoest. Het station bleef nog tot 1952 in gebruik, waarna het werd vervangen door het huidige gebouw.

Rijksmonument

Het nieuwe station is ontworpen door H.G.J. Schelling, het is een modernistisch gebouw en een rijksmonument. In drie van zijn vijf naoorlogse stationsgebouwen (Hengelo, Arnhem en Zutphen) heeft Schelling het zogenaamde doorgangsstation gerealiseerd. De oplossing voor de ontmoeting tussen verkeersstromen vanuit de stad en de hoger gelegen spoorlijnen. Een doorgangsstation is een station waarvan het voorplein, het stationsgebouw en de tunnels op een gelijk niveau liggen. Door alle trappen weg te halen (behalve die vanuit de reizigerstunnel naar de perrons) wordt de route zo vloeiend mogelijk gemaakt..

Stations

ProRail bouwt en beheert stations op duurzame en innovatieve wijze. Onze stations zijn knooppunten van duurzame mobiliteit, waar comfort, transfer, veiligheid en de toegankelijkheid ervan centraal staan.

ProRail werkt samen met NS Stations, gemeenten en vastgoedontwikkelaars als het gaat om stationsprojecten en integrale ov-vraagstukken.

Lees meer