Rails naar de race : Rails naar de race: Live vanuit het controlecentrum
Tijdens het Formule 1-weekend is Marcel Snijders de hoogste operationele baas op het spoor. Bij crisis komt hij in actie.
Knopen doorhakken
“De Officier van Dienst Spoor is er om knopen door te hakken als de stemmen staken. Incidenten rondom de treinen naar de Formule 1 worden allereerst opgepakt door onze verkeersleidingsposten in Alkmaar en Amsterdam. Maar wordt het crisis, dan ben ik aan zet.
Ik geef sturing aan een team vanuit ons landelijke controlecentrum. Concreet sta ik, samen met collega’s van ProRail en NS, in een regie-eiland midden in een zaal met veertig werkplekken."
Even voorstellen
Wie? Marcel Snijders
Functie? Officier van Dienst Spoor bij ProRail
Wat? Marcel is de hoogste operationele baas op het spoor en komt bij crisis in actie
Voorbereid op alles
"We zijn voorbereid op alles wat we dagelijks ook behandelen, maar dan in het extreme. Met twaalf treinen per uur, beide kanten op, loopt het bij het minste of geringste kinkje vast op het spoor. Komt de crisisorganisatie in de lucht, dan zoekt ProRail met ketenpartners naar oplossingen.
Het voordeel van op afstand zitten is dat je beter kunt focussen. Wij houden het overzicht en hebben contact met de verkeersleidingsposten, incidentenbestrijding en aannemers. Zo kunnen we bijvoorbeeld beslissen extra treinen te laten rijden om Amsterdam te ‘ontluchten’, of juist mensen tegen te houden bij ordeverstoringen."
Grote dingen
"Als branche laten we zien dat we in staat zijn dit met elkaar te organiseren en dat het spoorsysteem grote dingen aankan. Je kunt de auto laten staan als je Zandvoort in wilt.”