Slimmer en sneller: ERTMS : Een koele kast

Als ERTMS is ingevoerd, staat het spoor vol met nieuwe apparatuur in nieuwe behuizingen. Slimme kasten, die veilig, klimaatbestendig, CO2-neutraal en snel te plaatsen zijn én die je kunt combineren met alle ERTMS-apparatuur. Die slimme kasten zijn bovendien voorzien van een innovatief koelsysteem.

Behuizingen

Overal in Nederland vind je technische ruimtes, ze heten ook wel straatkasten of behuizingen. Zoals serverruimtes, kasten voor straatverlichting of ruimtes voor batterijopslag. Al die technische ruimtes moeten gekoeld worden, vertelt eigenaar-directeur Michel Bosman van Tizzin. Zijn tweemansbedrijf heeft zich toegelegd op innovaties in koeling, gebaseerd op PCM’s. Die afkorting staat voor phase change materials, ofwel: fase-overgangsmateriaal.

Eeuwenoude techniek

Michel: “Ik leg het altijd zo uit: we maken gebruik van het dag-en-nachtritme. ’s Nachts is het koud en overdag is het warm. De kou van de nacht slaan we op in zouthydraten en dat gebruiken we overdag om de ruimte te koelen. Het is eigenlijk al een eeuwenoude techniek, want in de Middeleeuwen werden bijvoorbeeld al zoutkelders gebruikt om vlees in te bewaren.”

Behalve duurzaamheid heeft het koelsysteem nog een goede eigenschap: het zorgt ervoor dat de beide luchtstromen van buiten en binnen van elkaar gescheiden zijn. “Dus stof, remstoffen en fijnstof komen niet in de kast. De lucht binnen in de behuizing blijft schoon. Dat is een groot voordeel.”

Een tekening van de kast met innovatief koelsysteem
Een tekening van de kast met innovatief koelsysteem

Compleet ontwerp

Voor ERTMS ontwikkelt Tizzin een compleet ontwerp: een gebruiksklare behuizing, dus de kast zelf, plus het koelsysteem en een snellere, emissieloze plaatsing. “Het kastje komt straks kant en klaar uit de fabriek, met alles erop en eraan, en volledig getest. Het moet duurzaam, veilig en hufterproof zijn. We ontwikkelen een modulaire behuizing, dus we kunnen de uitvoering, de vorm en het formaat aanpassen. Van een grijze kast van anderhalve meter hoog tot een groene van 2 meter, of een andere variant, dat kan allemaal.”

Het ontwerp van het kastje voorziet in een aluminium frame dat eenvoudig te recyclen is en een duurzame beplating van bijvoorbeeld een geperst biologisch materiaal. Voor het plaatsen van de behuizingen stelt Tizzin schroefpaalfunderingen voor. “In plaats van heipaaltjes gaat een soort grote schroef de grond in waarop de kast gemonteerd wordt. Plaatsing op deze manier gaat niet alleen sneller, maar de bouwplaats is ook geheel emissieloos.”

Het is eigenlijk al een eeuwenoude techniek uit de Middeleeuwen.

Michel Bosman eigenaar-directeur bij Tizzin

Presentatie voorlopig ontwerp

ASAP verloopt in fases. Telkens wordt bekeken of de innovatie genoeg perspectief biedt op een snellere invoering van ERTMS. Bosman: “Wij zijn er uiteraard blij mee dat we een van innovatiepartners van ProRail zijn geworden. En dat we de eerste 2 fases succesvol hebben doorlopen.”

De volgende fase is een prototype van de kast. Het voorlopig ontwerp heeft Bosman onlangs gepresenteerd aan ProRail. Hij nodigde hiervoor ook zijn samenwerkingspartners uit. “Tizzin is een klein bedrijf en daarom werken we voor alle verschillende componenten samen met leveranciers, inmiddels zijn dat er 12.”

Testen in klimaatkamer

Met ideeën en feedback uit de goed ontvangen presentatie werkt Tizzin nu aan het definitieve ontwerp, dat klaar moet zijn in de zomer van 2023. Daarna volgen de bouw van het prototype en de testfase. “Dan testen we het prototype in onze eigen klimaatkamer. Hierin kunnen we de omgeving nabootsen met temperaturen van -20 tot +40 graden Celsius. Als alles goed werkt, maken we het definitieve ontwerp gereed voor productie.”

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers