Spoor in de spotlight : De Whiskybrug
Een brug met een rijke geschiedenis, die al sinds 1872 de Maas oversteekt tussen Brabant en Gelderland: de Edithbrug.
Edith
Deze brug vind je tussen het Brabantse Ravenstein en Gelderse Niftrik. Ze dankt haar naam aan de Engelsman Alexander Brodgen. Hij zorgde er in 1872 voor dat de spoorbrug werd gebouwd. Zijn dochter heette Edith. De bijnaam van de brug was ooit ‘de Whiskybrug’. Het schijnt dat dat veel gedronken werd tijdens de bouw ...
Metamorfose
De brug heeft door de jaren heen veel meegemaakt en verschillende versies gekend. Want zoals we haar nu kennen -met de vier bogen- is ze niet oorspronkelijk gebouwd. De Edithbrug begon namelijk als vakwerkbrug. Dat is een brugtype, zoals bijvoorbeeld een hangbrug ook een type is. Bij een vakwerkbrug zorgt een stalen vakwerkconstructie voor het dragend vermogen.
Enkelsporig
Sinds 1937 bestaat de Edithbrug uit vier boogbruggen achter elkaar. Elk deel is 62 meter lang en 11.8 meter hoog. De totale lengte van de brug, inclusief het gedeelte zonder bogen aan de Gelderse kant, is 400 meter. Met daaronder twee landhoofden en vier pijlers van baksteen met originele hardstenen hoekblokken uit 1872-1874.
In 1937 werd er een vijfde pijler bij gebouwd, die in de Maas staat. Alle pijlers zijn breed genoeg om een tweede brug parallel aan de bestaande te dragen. Hoewel de spoorlijn dubbelsporig is, is de spoorbrug tot op heden nog altijd enkelsporig. Wel is er ooit aan de westelijke, stroomafwaartse zijde is een smalle loopbrug aan gehangen.
Rijksmonument
Deze vernieuwing was niet de enige die de Edithbrug moest ondergaan. In de Tweede Wereldoorlog werd de brug namelijk tot twee keer toe vernield, maar in 1948 gelukkig weer hersteld. Dat is destijds gedaan met brugdelen uit de Miljoenenlijn: de spoorlijn Schaesberg – Simpelveld in Limburg.
De Edithbrug is nu een rijksmonument.