Spoor in de spotlight : De Heuvellandlijn
Is dit echt Nederland? Jazeker. Een treinrit over de Heuvellandlijn laat je de prachtige vergezichten zien van het Limburgse landschap. Toe aan wat vakantiegevoel? Lees verder en reis met ons mee.
Glooiend landschap
Het is duidelijk waar de Heuvellandlijn zijn naam aan dankt. Stap op in Maastricht Randwyck, rijd langs Schin op Geul, Heerlen en Kerkrade en voer dwars door het Limburgse heuvellandschap. De stations op deze lijn zijn een ideaal startpunt voor een mooie wandeling door het glooiende landschap.
Bijzonder aan deze spoorlijn is dat je langs de top 3 meest gewaardeerde stations van Nederland komt, volgens de Stationsbelevingsmonitor 2022. Een ideale reden om dus ook af en toe uit te stappen.
Een klein middeleeuws kasteeltje
Station Valkenburg is het oudste station van Nederland en stamt uit 1853. Een plaatje om van dichtbij te bekijken. Het rijksmonument is ontworpen door Jacobus Enschedé en gemaakt van lokaal krijtsteen. Zie je dat het net een middeleeuws kasteeltje lijkt? Let bijvoorbeeld op de accoladebogen, torentjes en balustrades.
Als je goed kijkt zie je boven de naam van het station het wapen van Valkenburg. Ook zie je op de voorgevel een leeuw en een adelaar, de wapenschilden van Nederland en Duitsland, en een gevleugeld wiel, verwijzend naar de spoorwegen.
Mooiste stationsgebouw van Nederland
Vier minuten na vertrek op Valkenburg passeer je station Schin op Geul. Dit station werd in 2019 uitgeroepen tot het mooiste station van Nederland. Het charmante stationsgebouw dateert uit 1913 en is ontworpen door architect George van Heukelom. Ook de gebouwen van station Voerendaal, Klimmen-Ransdaal en Maastricht zijn afkomstig van zijn hand. Zie je de gelijkenissen op onderstaande foto's?
In het charmante station van Schin op Geul zijn de originele houten zitbanken en lambrisering in de voormalige wachtruimte voor de eerste klas nog te bewonderen.
Bekijk het station op de foto's hieronder.
Station Klimmen-Ransdaal
Klimmen-Ransdaal is drie jaar op rij uitgeroepen tot het meest gewaardeerde station van Nederland. Het wordt door reizigers gewaardeerd om de mooie ligging en het heuvelachtige landschap en vanwege het monumentale stationsgebouw uit 1913. Als je trek hebt kun je wat eten in de horecagelegenheid wat hierin is gevestigd.
Het stationsgebouw is heel typisch voor z'n tijd: een symmetrisch gebouw met lage zijvleugels en dwarse kappen in de voorgevel. Het gebouw werd uitgevoerd in metselwerk en gedeeltelijk in vakwerk, waarmee werd verwezen naar de Limburgse bouwtraditie.