Stationsverhalen : Samenwerken voor een schoon station

Van de fietsenstalling tot de trap naar het perron en alles daartussenin, ProRail en NS Stations werken nauw samen om jou een comfortabele stationsbeleving te geven. Maar wie doet nou eigenlijk wat? Dat kunnen we het beste vragen aan onze collega's van ProRail en NS. In dit artikel uit de serie Stationsverhalen gaan we in gesprek met collega's die samenwerken binnen stationsmanagement. Dat gaat over het beheer en onderhoud van stations, zodat een station elke dag weer goed functioneert. Eelco Krakau van ProRail en Willemijn Meiboom van NS Stations houden zich daar dagelijks mee bezig. 

Inspecteren en beheren 

Eelco Krakau is Contractmanager Stationsbeheer bij ProRail. “Vanuit ProRail ben ik met een klein team medeverantwoordelijk voor een goed en werkend station.” Willemijn Meiboom is dat ook, maar dan vanuit NS Stations. “Ik werk als Manager Stations in de regio Noordoost. Daar ben ik, samen met een team stationsmanagers, verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie op die stations.” Ook werkt ze veel samen met ProRail. 

“In en om het station heb je vaak te maken met verschillende eigenaren van het station. Zo is het perron eigendom van ProRail, maar kan de stationshal eigendom zijn van NS Stations. En op diverse stations spelen gemeenten ook een belangrijke rol. Daarom is het belangrijk dat we goed samenwerken, want voor de reiziger is alles één geheel”, vertelt Willemijn. ProRail en NS Stations bepalen samen de kwaliteit die zij op het station willen zien.

Eelco: “Het beheer en onderhoud is gecontracteerd bij NS Stations. In dat contract staan afspraken over hoe we de gewenste kwaliteit willen bereiken.” Denk daarbij aan hoe vaak een station schoongemaakt of geschilderd wordt, of hoe snel een lift hersteld moet worden. “De stationsmanagers van een station zijn de directe aanspreekpunten op stations”, vertelt Willemijn. “Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de dienstverlening voor de reizigers, huurders en stakeholders op een station.” 

Wat is stationsmanagement?

Het doel van stationsmanagement is om een station schoon, heel en veilig te houden. Een reiziger moet zich veilig door het station kunnen begeven. Maar hij moet zich ook sociaal gezien veilig voelen, dus zorgen we dat er voldoende verlichting is of toezicht als dat nodig is.

Daarnaast moet het station schoon zijn, en als er iets kapot is moet dat worden gerepareerd. Denk aan loszittende perrontegels, defecte liften en roltrappen, een niet-werkende klok of kapot bankje. ProRail en NS Stations zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor aangename en veilige stations.  

Schoon station 

ProRail geeft dus de kaders aan en NS Stations is verantwoordelijk voor de uitvoering. Eelco: “Ik heb geen direct contact met bijvoorbeeld de schoonmakers op stations. Zij worden ingehuurd door NS Stations. Wij geven aan NS Stations de randvoorwaarden en de financiën om het contract te regelen.” Willemijn: “De stationsmanager heeft dat contact wel. Die komt regelmatig op de stations en stuurt bij als dat nodig is. Zo behouden we onze goede klantbeoordeling wat betreft de reinheid van stations.” 

Verantwoordelijk voor veiligheid 

Naast dat een station schoon moet zijn, is het ook heel belangrijk dat het een veilige plek is. ProRail is verantwoordelijk voor de transfer op stations. Dat houdt in dat reizigers zich goed en veilig door het station moeten kunnen bewegen. Zo moet er genoeg ruimte zijn op het station. “Op station Zwolle bijvoorbeeld, zitten we alleen op bepaalde momenten aan de capaciteit. Dat is in de ochtendspits, want Zwolle is echt een studentenstad. De rest van de dag is er genoeg ruimte. Daarom hoeven we de stationstunnel niet groter te maken.” 

Zowel Willemijn als Eelco zijn blij met de samenwerking. “Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel: de reiziger een zo fijn mogelijke stationsbeleving geven!” 

  • Station Zwolle
    Station Zwolle
  • Eelco Krakau, Contractmanager Stationsbeheer bij ProRail op station Zwolle
    Eelco Krakau, Contractmanager Stationsbeheer bij ProRail op station Zwolle
  • Willemijn Meiboom, Manager Stations bij NS Stations
    Willemijn Meiboom, Manager Stations bij NS Stations
  • Treinen op station Zwolle
    Treinen op station Zwolle

Terug naar alle series

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers