Vakmensen : Slim cameratoezicht voor het spoor
"Diefstal, kapotgereden slagbomen, storingen, ik heb het allemaal gezien", zegt Salaheddine Ftatchi van de Meldkamer Spoor bij ProRail. Als op één van zijn zes schermen iets ongebruikelijks verschijnt, is het zijn taak aan de bel te trekken. "We hebben tweehonderd camera’s waarmee we non-stop overwegen in de gaten houden. Het is elke dag de vraag wat je te zien krijgt."
Inschatten op afstand
Met slimme detectieprogramma’s en de scherpe blik van Salaheddine en zijn collega’s worden jaarlijks ruim 100 vertragingen, ongevallen en vandalisme voorkomen. Zelfs in de klopjacht naar koperdieven kan de camerabeveiliging helpen.
"De juiste keuze is heel belangrijk", vertelt Salaheddine. "Als ik een verdachte situatie zie, moet ik snel bepalen of en wie ik bel. Het is namelijk niet altijd duidelijk wat er gaande is, dat moet ik zelf inschatten. Zie ik bijvoorbeeld een spoorloper? Dan bel ik vanuit de back-office naar politie en treindienstleiders. Zij zorgen vervolgens dat de machinisten in de buurt weten dat ze langzaam moeten rijden. Ik zie in mijn schermen wat er daarna gebeurt: politie komt terplaatse, treinen rijden langzaam en ja, soms wordt er iemand ingerekend door de politie. Één ding is zeker: als ik niet bel, gebeurt er niets."
Door heel Nederland
"Onze tweehonderd overwegcamera's staan verspreid over het hele land. Op de hotspots, zoals op de A2 corridor tussen Alkmaar en Maastricht, zijn er extra veel", legt Salaheddine uit. "Er zijn mensen die denken dat er dummies hangen, maar ik kan je verzekeren dat die camera's 100% werken."
"Vanuit onze ervaring helpen wij ook bij het plaatsen van de camera's. Overwegen waar vaak incidenten zijn of werkzaamheden op dat moment, krijgen extra aandacht. Beelden van die locaties komen op een apart scherm bij ons binnen."
Eén ding is zeker: als ik niet bel, gebeurt er niets.
Spoorlopen
"Station Alkmaar Noord is zo'n locatie met tijdelijk extra cameratoezicht. Een paar weken geleden meldde een van de camera's een gedetecteerde beweging. Al gauw constateerde ik inderdaad spoorlopers. Spoorlopen is levensgevaarlijk, maar helaas zijn dit soort meldingen aan de orde van de dag. Normaal bel ik dan de backoffice die een van onze opsporingsambtenaren inschakelt. Maar dit keer kon ik direct de beveiliging van het station bellen om erheen te gaan. Zo kunnen we extra snel schakelen."
Uit het juiste hout gesneden
"Ik krijg vaak de vraag of dit werk niet heel zwaar is. Er is immers ook kans op aanrijdingen. Daar word je ook op getest als je dit werk gaat doen. Je moet echt uit het juiste hout gesneden zijn. Maar je kunt ook levens redden door goed te handelen. Dat doet echt wat met je. Bovendien maak ik ook grappige of juist spannende dingen mee. Zo heb ik weleens geholpen bij een klopjacht op koperdieven. Dat was een spannende dag!"
"Toen ik hier begon dacht ik dit werk drie maanden te doen, maar dat liep toch even anders. Ik vond het veel te leuk! Inmiddels doe ik dit al zes jaar en dat komt grotendeels door de werksfeer. Je kunt alles met elkaar delen, we komen dezelfde situaties tegen en bespreken die met elkaar. Dat het soms heftig kan zijn, maakt de onderlinge band extra sterk. Je kunt hier echt op elkaar rekenen."