: Waar trein en spoor samen komen
Na 4,5 jaar communicatieadviseur bij ProRail te zijn geweest, maakte Erwin Woord in 2020 de stap naar de afdeling Accountmanagement. Als accountmanager voor NS, NS International en NedTrain houdt hij zich vooral bezig met relatiemanagement. “Daar komt ook een boel communicatie bij kijken, dus mijn achtergrond komt goed van pas.”
200 kilometer per uur
Een van zijn taken is het voorzitten van het opstartteam ICNG. Deze letters staan voor Intercity Nieuwe Generatie. De ambitie is om de eerste reizigers voor het einde van dit jaar in een rijdende trein te laten stappen. De nieuwe Intercity’s gaan eerst over de Hogesnelheidslijn rijden op de route Amsterdam - Rotterdam - Breda. Ze zijn sneller dan de huidige Traxx-locomotieven. Ze kunnen een maximumsnelheid halen van 200 kilometer per uur.
NS heeft 99 van deze nieuwe Intercity’s besteld, vertelt Erwin. “ProRail doet veel om het nieuwe materieel op het spoor te krijgen. Zo kijken we bijvoorbeeld of er aanpassingen nodig zijn aan perrons én aan de stroomvoorziening om deze treinen van voldoende stroom te voorzien. Daarnaast beoordelen we samen met de Inspectie voor Leefomgeving en Transport of de treinen aan alle eisen voldoen om überhaupt het spoor op te mogen.”
Waar we samen komen
Als voorzitter van het opstartteam zorgt Erwin ervoor dat de juiste experts van ProRail en NS aan tafel zitten. Zo houdt hij de lijntjes kort. Ook levert hij samen met de specialisten informatie aan NS voor het ingebruikname-advies voor de ICNG dat NS moet tonen aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Wij vullen de onderdelen in die voor ProRail van belang zijn. Dat gaat over de punten waarop de trein en de infrastructuur samen komen.”
ProRail doet veel om het nieuwe materieel op het spoor te krijgen.
Voorzitterschap, vervoerders en vragen
Het voorzitterschap van het opstartteam ICNG is een onderdeel van zijn baan, maar Erwin doet nog meer. Zo sluit hij als accountmanager reizigersvervoer jaarlijks de zogenoemde toegangsovereenkomsten met vervoerders. Dit zijn de contracten op basis waarvan vervoerders gebruik mogen maken van het spoor. “Ook lopen er dossiers over internationale treinen, beantwoord ik vragen uit de operatie, bijvoorbeeld over aanpassingen op emplacementen, en doe ik veel aan relatiemanagement.”
Een voorbeeld? “Laatst hadden wij samen met NS een innovatiesessie. Dat ging over sensoren langs de baan en op de trein die de staat van de trein en de infrastructuur meten. Voor NS is dat belangrijk, want dan weten zij hoe het met de wielen en de pantograaf gesteld is. En wij weten hoe het staat met de bovenleiding en het spoor. We onderzoeken nu samen hoe we dit operationeel kunnen maken.”
Achtergrond goed van pas
Erwin is nog altijd blij dat hij intern de overstap heeft kunnen maken van de afdeling Communicatie naar Accountmanagement. “Ik zat op een leuke plek, maar het was tijd voor iets anders. Nu breng ik mensen bij elkaar en onderhoud ik relaties. Daarin komt mijn communicatieachtergrond goed van pas!”