Vijf vragen aan : De infravervoerder
Voor bouwen aan het spoor is een hoop nodig: lange spoorstaven, bovenleidingmateriaal, grote machines die ballaststenen reinigen... Dat past niet zomaar op een vrachtwagen. De oplossing ligt natuurlijk voor handen: bouwvervoer per spoor. Dat is het werk van zogenaamde infravervoerders. Aad Onderwater, businessmanager bij Strukton Rail, vertelt wat er bij infravervoer komt kijken.
Wat is een infravervoerder eigenlijk?
“Wij vervoeren alles wat nodig is om het spoor te bouwen en te onderhouden. Je herkent misschien wel de wagons met Railpro erop. Railpro is de plek waar we onze spoorbouwmaterialen vandaan halen. Wij vervoeren die vervolgens naar de bouwlocatie. Dit doen we door heel Nederland, in opdracht van ProRail.”
En wat vervoeren jullie dan?
“Alles wat je op het spoor ziet. Denk bijvoorbeeld aan de betonnen perronwanden, seinpalen, bovenleidingsmateriaal of 360 meter lange spoorstaven. De kiosk brengen we ook weleens per trein. Of bijvoorbeeld roltrappen. Die brengen we naar hun locatie en hijsen we met een kraan op hun plek. Dit hebben we bijvoorbeeld recent gedaan in de spoortunnel in Delft. Zo’n kraan brengen wij trouwens ook zelf naar de bouwlocatie want we vervoeren naast bouwmaterialen ook de benodigde machines.”
En waarom wordt het niet via de weg vervoerd?
“Er kan heel veel over de weg. Maar we vervoeren liever via het spoor. We hebben weleens het spoor van station 's Hertogenbosch vernieuwd. Daarvoor gingen 3.000 vrachtwagens door het centrum. Je stad wordt minder bereikbaar, het is niet veilig en ook niet erg duurzaam.
Als er een heel weekend aan het spoor gewerkt wordt, heb je zeker tien tot twaalf werktreinen aan materieel en materiaal nodig. Via het spoor vervoeren is een stuk groener. Maar dan moet er natuurlijk wel ruimte zijn in de capaciteitsplanning van het spoor.”
Nederland heeft een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld. Is er wel ruimte om jullie te laten rijden?
“Werk aan het spoor gaat gepaard met een strakke planning. Vaak wordt het treinverkeer stilgelegd als we aan het spoor werken. We willen de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk uitvoeren, zodat het spoor snel weer in dienst kan worden genomen. Maar dan moeten alle materialen en materieel er wel vanaf aanvang zijn.
Wij hebben eigen planners in dienst die meedenken om die puzzel te leggen. Zij zorgen ervoor dat de treinen exact op tijd rijden. De verkeersleiders van ProRail worden hierover geïnformeerd. Dat kan een hele uitdaging zijn. Daarom rijden we altijd buiten de spits en vaak ook 's nachts.”
Er kan heel veel over de weg. Maar we vervoeren liever via het spoor.
Wat is de belangrijkste uitdaging van deze tijd voor een infravervoerder?
“Met stip op één: personeelstekort. We hebben net als iedere branche een groot tekort aan personeel zoals machinisten en mensen die machines bedienen. Omdat er te weinig machinisten in de branche zijn, leiden we deze mensen intern op. Dat kost veel tijd en geld, het duurt jaren voordat iemand de machine helemaal kent qua bediening. Maar het voordeel is dat je mensen laat meegroeien in de bedrijfseigen cultuur.”
Onderhoud
Het spoor moet in optimale conditie zijn. En dat vraagt veel onderhoud. ProRail besteedt het onderhoud van het spoor uit aan erkende spooraannemers. Zij inspecteren de kwaliteit van de rails, de wissels en de ballast.