Vijf vragen aan : De ondernemer

Waar komen water, luchtvaart, spoor en snelwegen samen, dachten ze zo’n dertig jaar geleden bij Electrolux. In Alphen aan den Rijn! De leverancier van witgoed en huishoudartikelen liet er een pand bouwen mét een spooraansluiting. Die laatste loopt tot in het magazijn. Vijf vragen over de logistiek van Electrolux aan Martijn Scholten, distribution manager Benelux.

Een eigen spooraansluiting. Waarom kiest Electrolux daarvoor?

“Wij krijgen een groot deel van onze goederen van fabrieken in Polen en Italië. Die hebben ook een spooraansluiting. Dertig jaar geleden is er voor Alphen gekozen omdat hier alle modaliteiten bij elkaar liggen; Schiphol voor luchtvracht, de haven van Rotterdam met aansluiting over het water richting Alphen, wegen voor wegvervoer en dus het spoor. In Alphen aan den Rijn zit ons magazijn voor de hele Benelux.”

Wat vervoeren jullie over het spoor?

“Allerlei soorten witgoed. Wasmachines, drogers, koelkasten, vrij grote apparaten. We hebben vier zogenaamde bedieningen per week: dan komt en vertrekt er een trein. Een trein heeft zo’n acht wagons. En in één wagon passen drie vrachtwagenladingen.”

Het spoor vanuit het bedrijfspand
Het spoor vanuit het bedrijfspand

Ook luchtvaart, wateraansluiting en wegen zijn binnen handbereik in Alphen. Wanneer kies je waarvoor?

“Welk vervoersmiddel we kiezen hangt allereerst af van waar goederen vandaan komen. Komt een levering van buiten Europa, dan wordt er gekozen voor zeevracht. Binnen Europa kijken we eerst of er een directe spooraansluiting is tussen onze fabrieken en ons magazijn in Alphen. Vervolgens is tijd de belangrijkste factor: wegvervoer is het snelst, vervoer per schip of spoor een stuk trager. Welke keuze we maken hangt dus ook van de tijdsdruk af.”

Hoe belangrijk is duurzaamheid in de keuzes die je maakt? 

“Heel belangrijk. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Electrolux. Consumenten willen duurzame producten en daarbij hoort een duurzame keten. We hebben duurzaamheidstargets; in 2025 moet 60% van al het inkomend transport naar al onze distributiecentra per spoor gaan. Dat gaan we halen, want we zitten in 2023 op 58,9%. Ter vergelijking: in 2022 was dit 44,8%. Het transport vanuit ons magazijn door de Benelux gaat over het algemeen per wegtransport. Maar ook met deze modaliteit zijn wij op zoek naar verduurzaming: via alternatieve brandstof en mogelijk elektrisch transport in de toekomst.”

Welk vervoersmiddel we kiezen hangt allereerst af van waar goederen vandaan komen.

Martijn Scholten distribution manager Benelux bij Electrolux

Wat is het risico van spoorgoederenvervoer voor een bedrijf?

“Forse vertraging omdat er een hoofdader geraakt wordt. Neem de Gotthard-spoorlijn die door weersomstandigheden en een ongeluk weleens lange tijd dicht is geweest. Het effect daarvan merk je in heel Europa. Maar eerlijk is eerlijk: je logistieke hart gaat dan wel sneller kloppen want je moet direct op zoek naar alternatieve routes. Op dat soort momenten zoek je andere vervoersmiddelen en trek je op met vervoerders en collega’s in andere branches om zo snel mogelijk je goederen op plaats van bestemming te krijgen.”

Goederenvervoer

Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor.

Lees meer over dit onderwerp Lees meer over dit onderwerp

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers