Vijf vragen aan : De vervoerder

DB Cargo is het grootste bedrijf voor spoorgoederenvervoer van Nederland. Hun bekende rode locomotieven brengen goederen en materialen door heel Europa én daarbuiten. Vijf vragen aan Jelle Rebbers, corporate secretary bij DB Cargo. “Op een normale werkdag rijden we in heel Europa zo’n 4000 treinen.”

Wat vervoert DB Cargo?

“Het korte antwoord is: Alles waar behoefte aan is. Maar er zijn twee belangrijke hoofdgroepen: containers en lading voor de industrie. In de zeecontainers die aankomen in Rotterdam zitten heel veel consumentenproducten. In de havens worden die op de trein gezet. Van daaruit vervoeren wij ze door heel Europa. Daarnaast werken we veel voor de papier-, staal- en chemie-industrie. We vervoeren bijvoorbeeld grondstoffen voor de hoogovens.”

Dat zijn soms gevaarlijke stoffen. Hoe gaat DB Cargo daarmee om?

“Wagons met gevaarlijke stoffen zijn vrijwel altijd eigendom van gespecialiseerde bedrijven. Ze moeten aan strenge regels voldoen. Die wagons zijn bijvoorbeeld zó gebouwd dat bij een botsing de lading beschermd blijft. Als DB Cargo rijdt, zijn wij verantwoordelijk voor de lading. We voeren altijd een vertrekcontrole uit. Dat wordt gedaan door medewerkers die jaarlijks worden bijgeschoold. Het zijn mensen met een getraind oog. Een trein van 600 meter lang wordt aan twee kanten gecontroleerd en daar nemen we ruim de tijd voor. Bij DB Cargo is het principe: Veiligheid mag tijd kosten. Transport en logistiek is een heel veeleisende markt, alles moet snel, maar als veiligheid meer tijd vraagt staat dat nooit ter discussie.

Daarnaast gaat alle informatie van een trein met gevaarlijke stoffen -het type stof en het gewicht- naar Verkeersleiding. Mocht er wat mis gaan, dan zien hulpdiensten in één oogopslag welke en hoeveel stoffen er betrokken zijn, zodat ze weten hoe te handelen. Met deze maatregelen -materieel, mens en veiligheidsprincipes- is railvervoer heel veilig vervoer. Daarom kiezen toonaangevende chemiebedrijven vaak voor vervoer over het spoor en niet over de weg.”

Bekijk de vertrekcontrole

  • Voor vertrek checkt machinist Mark de map met informatie over de loc (locomotief) die hij bestuurt. Deze wordt namelijk elke 24 uur nagekeken.
    Voor vertrek checkt machinist Mark de map met informatie over de loc (locomotief) die hij bestuurt. Deze wordt namelijk elke 24 uur nagekeken.
  • Voor vertrek checkt Mark of de wissels in de juiste positie liggen. Deze handbediende wissel kan hij omzetten met een druk op de knop van het kastje wat ernaast staat. Dit doet hij in overleg met de treinverkeersleider.
    Voor vertrek checkt Mark of de wissels in de juiste positie liggen. Deze handbediende wissel kan hij omzetten met een druk op de knop van het kastje wat ernaast staat. Dit doet hij in overleg met de treinverkeersleider.
  • De wagons worden nagekeken. Hier wordt ruim de tijd voor genomen. Mark houdt een tablet vast met de informatie over de technische controle die eerder is uitgevoerd bij de klant. Ook kijkt hij het remwerk na.
    De wagons worden nagekeken. Hier wordt ruim de tijd voor genomen. Mark houdt een tablet vast met de informatie over de technische controle die eerder is uitgevoerd bij de klant. Ook kijkt hij het remwerk na.
  • Remko bekijkt het remwerk en de technische staat van de trein. Ook controleert hij of de stickers op de wagons zijn bevestigd en of de afsluiters verzegeld zijn. Deze verzegeling is geplaatst door de klant. Ze geven de zekerheid dat de tank gecontroleerd en dicht zit. Ook kijkt hij of de wagennummers kloppen met de informatie die hij heeft gekregen en de inhoud van de wagons.
    Remko bekijkt het remwerk en de technische staat van de trein. Ook controleert hij of de stickers op de wagons zijn bevestigd en of de afsluiters verzegeld zijn. Deze verzegeling is geplaatst door de klant. Ze geven de zekerheid dat de tank gecontroleerd en dicht zit. Ook kijkt hij of de wagennummers kloppen met de informatie die hij heeft gekregen en de inhoud van de wagons.
  • Mark heeft telefonisch toestemming van de treindienstleider om te vertrekken. Op zijn scherm staat onder andere informatie over de beremmingsstaat van de trein, oftewel hoe lang de remweg is. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid wagons en de lading. Op basis hiervan wordt een maximale snelheid bepaald.
    Mark heeft telefonisch toestemming van de treindienstleider om te vertrekken. Op zijn scherm staat onder andere informatie over de beremmingsstaat van de trein, oftewel hoe lang de remweg is. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid wagons en de lading. Op basis hiervan wordt een maximale snelheid bepaald.

Hoeveel treinen rijden jullie eigenlijk?

“DB Cargo is de goederenspoordivisie van Deutsche Bahn. Op een normale werkdag rijden we door heel Europa zo’n 4000 treinen. Ons ‘spoorboekje’ staat op onze website. Zo rijden we bijvoorbeeld elke dag een keer van Kijfhoek bij de Rotterdamse haven, via Onnen naar Delfzijl. Voor reizigersvervoer stelt dat niets voor, maar in het goederenvervoer is dat een serieus aantal.”

Jelle Rebbers, corporate secretary bij DB Cargo
Jelle Rebbers, corporate secretary bij DB Cargo

En waar gaat dat allemaal heen? 

“Vanuit de Rotterdamse haven verzorgen we transporten door heel Europa. En verder. Want inmiddels rijden meer dan 6.000 treinen per jaar tussen China en Europa via de New Silk Way.  

Wat DB Cargo bijzonder maakt is dat wij een distributienetwerk hebben van wagenladingen. Als een soort postbode halen wij voor klanten wagenladingen op, brengen die naar bijvoorbeeld ons distributiepunt in Kijfhoek en zorgen er daar voor dat ze achter de juiste goederentrein naar een volgend rangeerstation gaan. Keulen bijvoorbeeld, en van daaruit naar Mannheim of Milaan.”

Met maatregelen -materieel, mens en veiligheidsprincipes- is railvervoer heel veilig vervoer.

Jelle Rebbers corporate secretary bij DB Cargo

Jullie klanten hebben behoefte aan duurzaam transport. Kun je iets zeggen over hoe jullie markt zich ontwikkelt?

“Opdrachtgevers van transport noemen we verladers. Grote verladers optimaliseren hun transportmix: voor korte afstanden gebruiken ze wegvervoer, voor langere afstanden zonder haast het binnenvaartschip en waar de boot niet kan komen, de trein. Verladers zoeken duurzaam transport op twee manieren: ze willen minder druk leggen op het leefmilieu en CO2-uitstoot. Maar ze willen ook toekomstvast transport. Grote verladers zijn bezorgd over het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. En de reistijden in Europa worden langer.

De perspectieven voor het spoorgoederenvervoer op de langere termijn zijn heel positief. Dat heeft ook te maken met de Green Deal: Europa wil een forse reductie van CO2-uitstoot en mobiliteit is daarvoor een belangrijke oplossing. Dat is de opdruk om het spoor een veel belangrijkere rol te geven in het netwerk van Europa.”

Goederenvervoer

Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor.

Lees meer over dit onderwerp Lees meer over dit onderwerp

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers