Vijf vragen aan : De vervoerder
60% van de treinen van RTB Cargo rijden door Duitsland, waar voor een heel lange periode aan het goederenspoor gewerkt wordt. Vijf vragen aan Jeen Brouwer, directeur bij RTB Cargo, over wat die werkzaamheden voor het bedrijf betekenen. Maar ook: waarom RTB Cargo een vreemde eend in de bijt is en hoe ze steeds verder verduurzamen.
Wat onderscheidt RTB Cargo van andere spoorgoederenvervoerders?
“RTB Cargo is onderdeel van de RATH Group; één van de weinige familiebedrijven in de spoorwegindustrie. De RATH Group heeft ook busvervoer, eigen infra, eigen steenmijnen, werkplaatsen en automatiseringsbedrijven. Daarmee zijn we een beetje een vreemde eend in de bijt: We zijn heel breed georganiseerd en tegelijkertijd een heel platte organisatie.”
Meer dan 60% van jullie treinen gaat door Duitsland. Daar wordt vanaf 2024 langdurig aan het goederenspoor gewerkt. Wat gaat RTB Cargo daarvan merken?
“Heel veel. En niet alleen wij, maar alle spoorgoederenvervoerders. Als in Nederland een spoor buitendienst is, rij je misschien een halfuur, drie kwartier om. Het Duitse goederenspoor krijgt een buitendienststelling van maar liefst tachtig weken en omrijden kost je zo twee, drie uur.
Met alle goederenvervoerders, NS en ProRail overleggen we over de alternatieven. We zullen vaker de Brabantroute en Bentheimroute moeten gebruiken en samenwerken zodat we met internationale locomotieven en machinisten kunnen doorrijden bij de grenzen.”
Internationale locomotieven? Je kunt toch gewoon de grens over rijden? Dat spoor loopt rechtdoor…
“Zo werkt het niet. Een machinist die in Nederland is opgeleid, mag niet in Duitsland rijden of andersom. Daar heeft hij een andere licentie voor nodig. Hetzelfde geldt voor locomotieven. Dat heeft alles te maken met de veiligheidssystemen in verschillende landen.
Bij elke grenswissel wordt dus de machinist en/of de locomotief gewisseld. Dat kost tijd en capaciteit. Het is nu al krap, laat staan als die 80-weekse extra vertraging gaat opleveren. De oplossing is: internationale machinisten inzetten. Maar daarvan hebben we er niet genoeg. We zullen als goederenvervoerders dus moeten samenwerken. Dat is een ingewikkeld spel.”
RTB Cargo investeert in verduurzaming van de locomotieven. Waarom?
“Onze klanten kiezen voor spoorvervoer omdat het minder milieubelastend is dan vervoer over de weg. En wij vinden het zelf ook belangrijk dat we zo duurzaam mogelijk werken. Zo kopen we groene stroom in, in alle landen waar we rijden. Niet omdat dat moet, maar omdat we dat willen.
Al onze diesellocomotieven hebben een startstopsysteem: ze gaan uit als ze niet moeten lopen. Dat scheelt uitstoot. En onlangs schaften we onze eerste elektrische locomotief met hulpdiesel aan. Die hulpdiesel is voorlopig helaas nodig voor de ‘last mile’ op bestemmingen die we niet zo vaak aanrijden. Daarnaast bereiden we de aankoop voor van hybride locomotieven: die rijden elektrisch op de hoofdbaan en rangeren op hun batterij. We hopen daar eind 2024 de eerste testritten mee te maken.”
We zullen als goederenvervoerders dus moeten samenwerken. Dat is een ingewikkeld spel.
Wat is de belangrijkste uitdaging bij internationaal goederenvervoer?
“Met stip op één: personeel. We proberen jaarlijks minstens tien machinisten op te leiden, maar er vallen er altijd wel wat af en intussen kampen we met vergrijzing. Als het gaat om onregelmatige diensten, moeten we concurreren met fabriekswerk waarbij de koffieautomaat om de hoek is en je zo even naar het toilet loopt. Zo werkt het niet op de locomotief. Maar het is prachtig werk. En had ik al gezegd dat we een heel leuk bedrijf zijn om voor te werken? Als je ziet hoeveel jubilarissen we hebben, dat is niet voor niets.”
Goederenvervoer
Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Er gaan veel goederen over het Nederlandse spoor.