Europese wet- en regelgeving : TSI OPE
De Europese Commissie wil dat het spoorwegnetwerk zich ontwikkelt tot een Single European Railway Area. Het doel is om het (internationale) vervoer per trein te stimuleren. Daarvoor is Europese wet- en regelgeving nodig, die in alle Europese lidstaten van toepassing is. Deze krijgt altijd voorrang op de nationale wet- en regelgeving.
Aanpassen wet- en regelgeving
In de praktijk betekent het dat de Europese lidstaten hun nationale wet- en regelgeving moeten aanpassen. De nationale wet- en regelgeving mag dan alleen nog in uitzonderingssituaties worden toegepast. De Europese Commissie oordeelt daar dan over. Ook de bedrijfsregelgeving van infrabeheerders en vervoerders moet daardoor worden aangepast.
Het doel hiervan is het wegnemen van zowel technische- als operationele verschillen, waardoor vervoerders na het passeren van landsgrenzen hun treinen en machinisten zonder (nationale) beperkingen kunnen laten rijden. Ook enkele niet-lidstaten, waaronder Zwitserland en Noorwegen, hebben besloten om de Europese wet- en regelgeving over te nemen.
Technische specificaties
De Europese Commissie heeft hiervoor Technical Specifications for Interoperability (TSI’s) opgesteld. Daaronder valt ook de TSI Operations (TSI OPE). TSI OPE is in het Nederlands bekend als: Technische Specificaties inzake Interoperabiliteit van het subsysteem exploitatie en verkeersleiding van het spoorwegsysteem.
Geharmoniseerde processen
TSI OPE beschrijft alle Europees geharmoniseerde operationele processen en procedures, die nodig zijn voor het veilig en efficiënt rijden van treinen en het afhandelen van verstoringen en calamiteiten. Dat varieert van het beschrijven van competenties, taken en verantwoordelijkheden van treindienstleiders en machinisten en van infrabeheerders en vervoerders.
Maar ook het opstellen van regels voor communicatie (tussen wie, waarover en wanneer), van de gebruiksregels van ERTMS tot regels voor de afhandeling van verstoorde situaties of calamiteiten. Maar ook regels voor de zichtbaarheid van baanseinen, de specificaties van ERTMS-borden, het gebruik van sluitseinen op treinen en nog veel meer.
Drie categorieën
Er zijn drie categorieën van operationele processen van toepassing voor:
- spoorinfrabeheerders,
- vervoerders,
- infrabeheerder en vervoerders gemeenschappelijk.
Totstandkoming en implementatie
ProRail draagt met samenwerkende Europese Infrabeheerders (EIM) bij aan de totstandkoming van nieuwe- en aan te passen Europese wet- en regelgeving. Voor de gemeenschappelijke onderwerpen werken de infrabeheerders nauw samen met de samenwerkende Europese vervoerders.
ProRail is zelf verantwoordelijk voor de implementatie van TSI OPE binnen de eigen organisatie (naast Verkeersleiding ook bij Capaciteitsmanagement en Asset Management), de vervoerders zijn dat zelf voor hun eigen organisaties. Voor de implementatie van gemeenschappelijke onderwerpen is onderlinge afstemming tussen ProRail en de vervoerders nodig.