Europese wet- en regelgeving : Informatie-uitwisseling

TSI TAF en TSI TAP zorgen voor standaardisatie in informatie-uitwisseling tussen verschillende spoorpartijen in Europa. Daardoor wordt de samenwerking voor internationaal treinverkeer verbeterd en het Europese netwerk efficiënter benut.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 25 januari 2024.

Hoe werkt die uitwisseling?

Dankzij de eisen in TSI TAF (goederenvervoer) en TSI TAP (reizigersvervoer) gaat communiceren beter en doelgericht. Elke partij krijg bijvoorbeeld een unieke 'Company Code'. Daardoor is voor iedereen bekend wie de afzenden en ontvanger van een bericht is.

Daarnaast heeft elke partij toegang tot bepaalde software nodig, een zogenaamde 'Common Interface', waar de communicatie plaatsvindt. Die 'Common Interface' kan men zelf (laten) ontwikkelen of worden afgenomen van RailNetEurope (RNE). Dat is de organisatie die streeft naar een efficiënt en internationaal spoornetwerk. ProRail is daar ook lid van.

Gestandaardiseerde berichten

De informatie-uitwisseling op de 'Common Interface' gaat door middel van een groot aantal gestandaardiseerde berichten. Die zijn specifiek ontwikkeld voor alle processen waarin informatie-uitwisseling nodig is. Ze zijn vastgelegd op Europees niveau in het 'sector handboek'. De European Railway Agency (ERA) houdt dat handboek bij.

De berichten maken gebruik van locatiecodes, ook gestandaardiseerd, zodat het voor alle partijen duidelijk is wat waar gebeurt. Ook het treinmaterieel krijgt een code en voor de identificatie van treinen en treinpaden (het traject dat een trein mag afleggen van A naar B) zijn er speciale nummers.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers