Europese wet- en regelgeving : Informatie-uitwisseling
TSI TAF en TSI TAP zorgen voor standaardisatie in informatie-uitwisseling tussen verschillende spoorpartijen in Europa. Daardoor wordt de samenwerking voor internationaal treinverkeer verbeterd en het Europese netwerk efficiënter benut.
Hoe werkt die uitwisseling?
Dankzij de eisen in TSI TAF (goederenvervoer) en TSI TAP (reizigersvervoer) gaat communiceren beter en doelgericht. Elke partij krijg bijvoorbeeld een unieke 'Company Code'. Daardoor is voor iedereen bekend wie de afzenden en ontvanger van een bericht is.
Daarnaast heeft elke partij toegang tot bepaalde software nodig, een zogenaamde 'Common Interface', waar de communicatie plaatsvindt. Die 'Common Interface' kan men zelf (laten) ontwikkelen of worden afgenomen van RailNetEurope (RNE). Dat is de organisatie die streeft naar een efficiënt en internationaal spoornetwerk. ProRail is daar ook lid van.
Gestandaardiseerde berichten
De informatie-uitwisseling op de 'Common Interface' gaat door middel van een groot aantal gestandaardiseerde berichten. Die zijn specifiek ontwikkeld voor alle processen waarin informatie-uitwisseling nodig is. Ze zijn vastgelegd op Europees niveau in het 'sector handboek'. De European Railway Agency (ERA) houdt dat handboek bij.
De berichten maken gebruik van locatiecodes, ook gestandaardiseerd, zodat het voor alle partijen duidelijk is wat waar gebeurt. Ook het treinmaterieel krijgt een code en voor de identificatie van treinen en treinpaden (het traject dat een trein mag afleggen van A naar B) zijn er speciale nummers.
Veelgestelde vragen
-
Hoe krijg ik als spoorpartij toegang tot een Common Interface?
-
Hoe krijg ik als spoorpartij toegang tot de standaard locatiecodes?
De gestandaardiseerde locatiecodes worden vastgelegd in een database. De Central Reference File Database (CRD). Via RNE kun je toegang krijgen.
-
Hoe kan ik als spoorpartij een 'company code' aanvragen?
Dat doe je bij UIC, de Union Internationale des Chemins de Fer. Op de website van deze internationale spoorwegunie kun je ook een overzicht vinden van alle uitgegeven codes.
-
Wat is het Sector Handboek?
Het Sector Handboek is ontwikkeld door Europese vervoerders en infrastructuurbeheerders en bevat beschrijvingen van alle processen die ondersteund worden met gestandaardiseerde berichten die zijn voorgeschreven via TSI TAF en -TAP. Het handboek wordt bijgehouden door de Joint Sector Group en vormt een goede basis voor de implementatie van TSI TAF en -TAP in een spoorbedrijf.