Processen en systemen : Internationale goederencorridors

De lidstaten van de Europese Unie zijn verplicht om internationale, marktgeoriënteerde goederencorridors (Rail Freight Corridors) in te richten om zo onderstaande doelen te kunnen behalen.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 26 juli 2024.

Doelstellingen

  • Het versterken van de samenwerking tussen de infrastructuurbeheerders op onderwerpen zoals capaciteitsverdeling van treinpaden, invoering van interoperabele systemen en ontwikkeling van de spoorweginfrastructuur.
  • Het vinden van een goede balans tussen goederen- en reizigerstreinen over de Rail Freight Corridors, waarbij wordt bereikt dat er adequate capaciteit voor goederenvervoer is, in lijn met de behoefte vanuit de markt, waarbij ook de punctualiteitseisen worden gehaald.
  • Het promoten van intermodaliteit tussen spoor en andere transportmodaliteiten door de terminals te integreren in het corridormanagementproces.

De volgende internationale goederencorridors hebben trajectdelen in Nederland.

EEIG Corridor Rhine – Alpine EWIV (1) EEIG Corridor Rhine – Alpine EWIV (1)

EEIG Rail Freight Corridor North Sea Mediterranean (2) EEIG Rail Freight Corridor North Sea Mediterranean (2)

EEIG North Sea – Baltic EZIG (8) EEIG North Sea – Baltic EZIG (8)

Gelijke beschrijving

Voor alle internationale goederencorridors is een gelijke beschrijving van de principes van capaciteitsverdeling in de jaardienstfase en de ad-hocfase op deze goederencorridors overeengekomen. Deze principes zijn te vinden op de sites van de corridors. Aanvullende informatie over de internationale goederencorridors is te vinden op het Customer Information Platform van RailNetEurope.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers