Ontwikkeling en innovatie : Strategie en pilots
Internationaal reizigersvervoer over het spoor staat in grote belangstelling. Het aantal reizigers groeit fors en nieuwe vervoerders melden zich met nieuwe producten. Maar er zijn voor de reiziger nog veel verbeteringen mogelijk én nodig.
Duurzaam alternatief
Samen met onze buurlanden en de rest van Europa ontwikkelen we daarom beleid om het reizen naar andere landen te optimaliseren. Hiermee wordt Europa beter bereikbaar en kan de trein verder bijdragen aan duurzaam en schoon vervoer als alternatief voor fossiel aangedreven weg- en luchtvervoer.
ProRail heeft in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de onderstaande zaken onderzocht.
- Hoe het Nederlandse spoor efficiënt kan inspelen op internationale groei en bijdragen aan verduurzaming van de vervoerssector.
- Welke kansen er zijn op de korte, middellange en lange termijn voor beter reizigersvervoer per spoor van en naar Nederland.
- Hoe het internationale reizigersvervoer per spoor kan bijdragen aan het behalen van de beleidsdoelstellingen. Als uitgangspunt daarvoor neemt ProRail het beleid zoals vastgelegd in Toekomstbeeld OV, de Actieagenda trein en vlieg-vervoer en de EU Strategy for sustainable and smart mobility.
- Wat de strategie van Nederland kan zijn op dit punt.
De strategie
We willen naar een toekomst waarin internationale treinreizen sneller, beter en directer wordt. Hierbij zijn drie sleutelinitiatieven geïdentificeerd die de kern vormen van onze strategie voor het verbeteren van de internationale treinverbindingen.
Sleutelinitiatieven
-
Station Amsterdam Zuid
Een belangrijke stap is de verhoging van de treinfrequentie op de lijn Amsterdam Zuid - Schiphol - Parijs - Londen van twee naar vier treinen per uur. Dit wordt mogelijk gemaakt door de toevoeging van een derde perron bij station Amsterdam Zuid, compleet met een nieuwe internationale terminal. Deze ontwikkeling vraagt ook om een aanpassing in de nationale dienstregeling.
-
ERTMS
De invoering van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) op het traject Utrecht - Arnhem - Duitse grens zal de reistijden op de route Amsterdam Centraal - Düsseldorf - Frankfurt en verder aanzienlijk verkorten, ondanks dat de frequentie op één trein per uur blijft staan. Dit systeem maakt een efficiëntere en veiligere treindienst mogelijk, wat een snellere doorstroming betekent.
-
Noord/Zuidlijn
Een revolutionair voorstel is de verdubbeling van de treinfrequentie tussen Schiphol, Amsterdam Zuid en Frankfurt (en mogelijk Berlijn) van één naar twee keer per uur. Dit wordt haalbaar door de Noord/Zuidlijn van de metro uit te breiden naar Schiphol en Hoofddorp, en door de metro Ringlijn door te trekken tot Amsterdam Centraal. Deze maatregelen vervangen de huidige AirportSprinter en zorgen voor een naadloze overstap tussen lokale, nationale en internationale diensten.
Deze ambitieuze stappen zijn gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid, snelheid en het comfort van internationale treinreizen via de belangrijkste spoorcorridors die van en naar Amsterdam lopen. Deze verbeteringen zullen niet alleen de reiservaring voor de internationale reiziger verrijken, maar dragen ook bij aan de realisatie van een omvangrijk en ambitieus openbaarvervoernetwerk in zowel Nederland als Europa. Zo bouwen we bruggen tussen steden en landen, en leveren we een belangrijke bijdrage aan de realisatie van onze (inter)nationale klimaatdoelstellingen.
Pilotprojecten
Tegelijkertijd worden verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen op internationaal vlak ook in de praktijk beproefd. Om lange, internationale treinreizen te stimuleren heeft de Europese Commissie spoorwegondernemingen tien pilotprojecten geselecteerd. Middels deze pilots wil zij helpen nieuwe en betere internationale treinverbindingen te realiseren - overdag en 's nachts - door de vele belemmeringen voor grensoverschrijdend spoorvervoer weg te werken.
Spoorwegondernemingen NS en European Sleeper doen beiden mee aan een pilot. Ook ProRail is aangesloten en kijkt waar we kunnen helpen om deze pilots mogelijk te maken. Concreet gaat het om een Europese nachttrein tussen Amsterdam en Barcelona (European Sleeper) en verbetering van de bestaande dienst Amsterdam - Londen (Eurostar).