Wordt ProRail overvallen door de das?
Veelgestelde vraag
Gravende dieren als das en bever zijn bij ProRail al langer bekend. We inspecteren het spoor steeds en houden de situatie bij aantreffen van graafsporen goed in de gaten. Hierdoor weten we dat de laatste jaren een snelle toename van graverij in de spoorbaan is. Ook waterschappen ervaren die toename.
De juridische mogelijkheden voor snel ingrijpen zijn op dit moment beperkt. Het zou infrabeheerders als ProRail en waterschappen helpen om een landelijke ontheffing te hebben om in te kunnen grijpen.
Op dit moment moeten we per geval en locatie onderbouwing verzorgen en ontheffing van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland krijgen als we willen ingrijpen in de leefwereld van de das.
Wat het niet makkelijker maakt: bij elke locatie is ook praktisch maatwerk nodig. Niet alle daswerende maatregelen werken overal even goed of zijn even toepasbaar. Bovendien is de natuur waarin we moeten ingrijpen ook steeds verschillend. Het is niet de bedoeling dat het weren van de das ten koste gaat van andere ook waardevolle natuur. Daar moeten we ook steeds rekening mee houden.
Nu de graverij toeneemt, neemt ook onze ervaring met de aanpak van de das toe. Per keer leren we bij over de das en de natuur om hem heen. Steeds leren we bij over de problemen het dier bij het spoor veroorzaakt. En per keer doen we inzichten op die bij een nieuwe graaflocatie kunnen helpen om de problematiek effectiever op te lossen.
Een landelijke ontheffing zou eraan bijdragen het hele proces te versnellen. Sneller ingrijpen kan voorkomen dat de das zoveel schade veroorzaakt dat we het treinverkeer moeten stilleggen. ProRail gaat daarom die ontheffing opnieuw aanvragen en hoopt die snel te krijgen.