Welke bezwaren zijn er voor de bekende alternatieven voor glyfosaat?
Veelgestelde vraag
Onkruidbestrijding op en bij het spoor is ingewikkeld. We hebben literatuuronderzoek gedaan naar wel dertig bekende alternatieve methoden, maar veel bleken er ongeschikt voor toepassing rond het spoor.
Zware machines kunnen bijvoorbeeld niet over onze paden en smalle taluds rijden, hierbij is er een te groot risico op verzakkingen of ongelukken met de machines. Bestrijding met hete lucht of vuur heeft praktische nadelen, zoals het risico op bermbranden en schade aan het spoor. Methodes die vaak herhaald moeten worden en/of waarvan de toepassing veel tijd kost, passen niet in de dienstregeling, dan zouden er veel minder treinen kunnen rijden.
We zoeken naar aanpassingen die bestaande methodes wél geschikt maken, of nieuwe methodes die goed passen bij de spoorwegen.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Hoe weet ik of ProRail bij mij in de buurt met glyfosaat heeft gewerkt?
- Wanneer stopt ProRail met het gebruik van chemische middelen, zoals die met glyfosaat?
- Experimenteert ProRail met alternatieve middelen in de praktijk?
- Wat doet ProRail om over te stappen naar een duurzaam alternatief voor glyfosaat?
- Waarom wil ProRail stoppen met het gebruik van chemische middelen?
- Is glyfosaat schadelijk?
- Mag ProRail chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken?
- Waarom moeten de schouwpaden en ballastbedden van het spoor onkruidvrij blijven?
- Wie is er verantwoordelijk voor het verwijderen van de Reuzenberenklauw?
- Wat doet ProRail tegen de Reuzenberenklauw?