Is de Betuweroute de enige spoorlijn voor goederenvervoer?
Veelgestelde vraag
De Betuweroute is de enige 'dedicated' goederenspoorlijn in Nederland. Maar goederentreinen mogen in Nederland op alle spoorlijnen rijden. Dat moet wel passen qua capaciteit en wetgeving voor geluids- en gebruiksvoorwaarden van tunnels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Bepaalde routes worden meer gebruikt door goederen dan andere. Bijvoorbeeld de Brabantroute, die bij Venlo de grens passeert. Handig als de bestemming in Zuid-Europa ligt.
De Nederlandse spoorlijnen die (ook) goederen vervoeren, maken deel uit van een heel Europees netwerk van 'goederencorridors'. Dat netwerk wordt ook in Nederland steeds verfijnder.
Bijvoorbeeld door de aanleg van extra spoor vanaf Zevenaar, waardoor de Betuweroute beter aansluit op Duitsland. Of neem het nieuwe spoorviaduct bij Meteren, de dubbelsporige Zuidwestboog. Die geeft ruimte voor een extra verbinding tussen de Betuwelijn en de spoorlijn Utrecht-Den Bosch.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Is er een maximum snelheid voor goederentreinen?
- Mogen alle goederentreinen over de Betuweroute rijden?
- Hoe hard mag een goederentrein rijden?
- Wat is dat piepende geluid als er een trein door een bocht rijdt?
- Mag ik nog wel over een openbare onbeveiligde overweg (NABO) rijden?
- Waar kan ik terecht om een oplossing voor een particuliere NABO te bespreken?
- Wat doet ProRail eraan om het sluiten van een onbeveiligde overweg (NABO) te versnellen?
- Waarom sluit ProRail niet alle NABO's direct af?
- Wat is het verschil tussen een openbare en een particuliere overweg (NABO)?
- Waarom wil ProRail van alle overwegen af?
- Wat is de rol van IenW in het programma NABO?
- Wat is de rol van ProRail in het programma NABO?