Hoe is het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen tot stand gekomen?
Veelgestelde vraag
Veiligheid en betrouwbaarheid van het spoor hebben hoge prioriteit. In de Derde Kadernota Railveiligheid is als veiligheidsdoelstelling ‘permanente verbetering’ opgenomen. Het Regeerakkoord van Rutte II bevatte bovendien de specifieke opgave dat er een verbeterprogramma komt om het aantal overwegincidenten te verminderen.
Het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) geeft hier invulling aan. In maart 2014 is het Programmaplan 2014 verschenen.
Het LVO is een initiatief van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu. Tegenwoordig is dit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het LVO moet de doorstroom op overwegen bevorderen en ze nog veiliger maken. Het ministerie trekt daar 200 miljoen euro (inclusief btw) voor uit. Dankzij cofinanciering door lokale overheden is het daadwerkelijk budget veel groter. Sinds 2013 voert ProRail het programma uit, in opdracht van en samen met het ministerie. Het LVO heeft een looptijd tot 2028.
Aanrijdingen voorkomen. Dat is héél in het kort waar het om draait bij het LVO. Jaarlijks vinden er op overwegen zo’n 40 aanrijdingen plaats. De impact daarvan is groot. Bij een derde van de aanrijdingen valt een dodelijke afloop te betreuren. Daarnaast is het trein- en wegverkeer lange tijd ontregeld.
Bekijk ook de programmapagina over het LVO.