Wat is de verwachte geluidsoverlast van testritten op de HSL?
Veelgestelde vraag
Op de hogesnelheidslijn gelden geluidsproductieplafonds (GPP's). Een GGP stelt een heldere grens aan de toelaatbare hoeveelheid geluid door treinverkeer.
ProRail is verantwoordelijk voor de naleving van deze plafonds. Voor het testen van de nieuwe intercity's hebben wij onderzoek gedaan naar de geluidproductie hiervan. Uit ons onderzoek blijkt dat de testritten tot een tijdelijke overschrijding van deze GPP's leidt in de volgende gemeenten:
- Haarlemmermeer
- Kaag en Braassem
- Lansingerland
- Zwijndrecht
De verwachte overschrijding van de geluidsproductieplafonds varieert per locatie en bedraagt 1 tot 2.5 decibel. Op één locatiepunt leidt het tot een overschrijding van 2.6 decibel.
Om de GGP's tijdelijk te mogen overschrijden, hebben wij voor de periode 2020-2022 een ontheffingsaanvraag ingediend bij het het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze ontheffing is toegekend. De aanvraag en het rapport staan op de website van Bureau Sanering Verkeerslawaai.
Wil je meer weten over de geluidsproductieplafonds langs de hogesnelheidslijn? De hoogtes ervan kun je inzien op de website geluidregisterspoor.nl.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Waarom test NS de nieuwe intercity's op de HSL?
- Hoeveel testritten vinden plaats op de HSL?
- Wat is dat piepende geluid als er een trein door een bocht rijdt?
- Welk alternatief bieden jullie als een roltrap defect is?
- Waarom is soms niet goed zichtbaar of en waarom een roltrap stilstaat?
- Wie is verantwoordelijk voor de roltrappen op stations?
- Wat doet ProRail om roltrappen sneller te repareren?
- Hoe lang duurt het om een roltrap te repareren?
- Waarom staan er op Utrecht CS veel roltrappen stil?
- Waarom staan roltrappen soms lang stil op stations?
- Welke ambities heeft ProRail voor liften en toegankelijkheid?
- Krijgen stations als eerste schaarse onderdelen voor defecte liften? Of gaan andere liften voor?