Wat doet ProRail bij een melding van schade door trillingen?
Veelgestelde vraag
Tijdens een bouwproject kan er schade ontstaan aan nabijgelegen gebouwen door trillingen. Een scheur in de muur bijvoorbeeld. Wordt er schade gemeld? Dan bekijkt ProRail eerst of die schade mogelijk komt door een bouwproject aan het spoor of station.
Is dit het geval? Dan dien je als gedupeerde via ProRail een schadeclaim in bij de aannemer. Want voor zulke schade is de aannemer verantwoordelijk. De formulieren voor een schadeclaim vraag je op bij onze afdeling Publieksvoorlichting. Wij zorgen vervolgens dat de claim terechtkomt bij de aannemer.
Is er schade geconstateerd die mogelijk is ontstaan door het voorbijrijden van treinen? Dan volgen we het schadeprotocol dat is opgesteld door TNO. Hiermee kunnen we vaststellen hoe groot de kans is dat de schade inderdaad komt door treinverkeer.
Is daar een duidelijk vermoeden van? Dan worden op onze kosten metingen gedaan. Het komt overigens zelden voor dat het spoorgebruik aantoonbaar bijdraagt aan schade.
Meer informatie
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Wat doen we bij klachten over trillingen?
- Ik heb last van werkzaamheden. Waar kan ik terecht?
- Regelt ProRail vervangend vervoer bij werkzaamheden?
- Waarom worden de treinvrije periodes over het land verspreid?
- Hoe kunnen reizigers op de hoogte zijn van een treinvrije periode?
- Hoe worden omwonenden geïnformeerd over een treinvrije periode?
- Waarom zijn treinvrije periodes vaak tijdens de vakantie?
- Waarom is een treinvrije periode nodig?
- Hoe komt een treinvrije periode tot stand?
- Wat is een treinvrije periode?
- Waarom rijden de treinen niet op mijn traject?
- Waarom wordt er een onderdoorgang in Diemen gebouwd?