Waarom passen ProRail en NS de dienstregeling soms aan?
Veelgestelde vraag
Wanneer er op het spoor tegelijkertijd meerdere storingen zijn, bestaat het risico dat de treindienst in een groter gebied ernstig verstoord raakt. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren bij ernstige sneeuwval.
Als we dit kunnen voorspellen, kunnen we besluiten om te gaan rijden met een aangepaste dienstregeling. Er rijden dan minder treinen en reizigers moeten vaker overstappen. Daardoor komt er meer ruimte op het spoor om mogelijk verstoringen op te vangen en te herstellen. Reizigers kunnen er dus enige hinder van ondervinden, maar we voorkomen wel dat het treinverkeer helemaal stil komt te liggen.
Actuele reisinformatie vind je via een reisplanner. Hier lees je meer over het effect van het weer op het spoor.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Waarom zijn in sommige landen de spoorstaven wit?
- Waarom is de overweg langer gesloten in de herfst?
- Wat zijn vierkante wielen?
- Stapt ProRail over op elektrische wisselverwarming?
- Waarom rijden de treinen in andere landen wel als het sneeuwt
- Wat doet Prorail tegen rijp en ijzel op de bovenleiding?
- Wat zijn rijp en ijzel?
- Waarom heeft het spoor zoveel last van sneeuw?
- Waarom rijden er geen treinen bij sneeuw?
- Waarom vallen treinen soms uit?
- Waarom rijden er morgen minder treinen bij sneeuw?
- Waar vind ik reisinformatie?