Wat is het grootste probleem op het spoor in de winter?
Veelgestelde vraag
In de winter is de kans op storingen groter dan in de rest van het jaar. Het grootste probleem is de kans op meerdere storingen tegelijkertijd.
Uit onze analyses van de afgelopen winters is gebleken dat het heel lastig is om het treinverkeer in beweging te houden als er op hetzelfde moment, op belangrijke plekken, storingen optreden. De dienstregeling komt dan in een neerwaartse spiraal: treinen die nog niet rijden en stilstaan op emplacementen kunnen niet worden onderhouden. Waardoor er nog minder treinen kunnen rijden. En hoe minder treinen er rijden, hoe sneller er storingen op het spoor ontstaan.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Wat doet Prorail tegen rijp en ijzel op de bovenleiding?
- Wat zijn rijp en ijzel?
- Waarom heeft het spoor zoveel last van sneeuw?
- Waarom rijden er geen treinen bij sneeuw?
- Waarom rijden er morgen minder treinen bij sneeuw?
- Hebben treinen in andere landen ook problemen met winterweer?
- Waarom zijn in sommige landen de spoorstaven wit?
- Ik heb een vraag over vervangend vervoer. Waar kan ik terecht?
- Worden er altijd bussen ingezet bij grote storingen?
- Regelt ProRail vervangend vervoer bij werkzaamheden?
- Waarom is de overweg langer gesloten in de herfst?
- Wat zijn vierkante wielen?