Wordt er iets gedaan tegen het uitzetten van de rails bij hitte?
Veelgestelde vraag
Spoorstaven kunnen temperaturen aan van -20 tot +60 graden Celsius. Ze zetten uit door hitte en krimpen door kou.
Om die beweging op te vangen, gebruikten we in het verleden voegen tussen de spoorstaven. Tegenwoordig laten we voegloos spoor aanleggen. Dit spoor is gelast tot één stuk.
Voegloos spoor kan de spanningen door het uitzetten en krimpen van een metalen spoorstaaf volledig opvangen. Waar het niet mogelijk is om voegloos spoor aan te leggen - bijvoorbeeld op lange bruggen - gebruiken we compensatielassen. Dit zijn kleine openingen tussen de spoorstaven die krimpen en uitzetting op kunnen vangen.
Of zocht je een naar een antwoord op deze vraag?
- Welke maatregelen neemt ProRail om de effecten van winterweer op het spoor te verminderen?
- Waarom zijn in sommige landen de spoorstaven wit?
- Waarom is de overweg langer gesloten in de herfst?
- Wat zijn vierkante wielen?
- Stapt ProRail over op elektrische wisselverwarming?
- Waarom rijden de treinen in andere landen wel als het sneeuwt
- Wat doet Prorail tegen rijp en ijzel op de bovenleiding?
- Wat zijn rijp en ijzel?
- Waarom heeft het spoor zoveel last van sneeuw?
- Waarom rijden er geen treinen bij sneeuw?
- Waarom vallen treinen soms uit?
- Waarom rijden er morgen minder treinen bij sneeuw?