Overwegen : Ongevalcijfers 2023
In 2023 hebben er meer dodelijke ongevallen op overwegen plaatsgevonden dan in 2022, ook al is het totale aantal aanrijdingen niet gestegen. In 2022 vielen er twee dodelijke slachtoffers door aanrijdingen op overwegen. In 2023 is dit aantal gestegen naar zes slachtoffers. Ondanks deze stijging is het vijfjaarlijkse gemiddelde van dodelijke slachtoffers op overwegen juist gedaald tot 6,2. Dat is het laagste cijfer tot nu toe.
Risicogedrag neemt toe
Veel ongelukken op overwegen gebeuren doordat mensen gevaarlijk gedrag vertonen. In 2023 werd ongeveer 35% van de ongevallen op het spoor veroorzaakt door risicovol gedrag. Dit is een toename vergeleken met eerdere jaren. Een voorbeeld van gevaarlijk gedrag is wanneer mensen tussen de gesloten spoorbomen door slalommen om de trein net voor te zijn. Maar slalommen is heel gevaarlijk: Het risico op een dodelijke ongelukken bij dit soort gedrag is groot.
Bij 5 van de 6 incidenten met dodelijke afloop was er sprake van risicogedrag; dit is ongeveer 80%. Bij aanrijdingen veroorzaakt door risicogedrag is er relatief vaker sprake van dodelijke slachtoffers. Het aandeel van risicogedrag ligt een stuk hoger dan de jaren daarvoor. Naast het slalommen leidt ook spoorlopen tot gevaarlijke situaties op het spoor. Mensen die op of naast het spoor lopen, veroorzaken risicovolle situaties en veel vertragingen voor treinverkeer.
NABO
In 2023 zijn geen dodelijke slachtoffers gevallen op Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO). ProRail werkt sinds 2018 aan het NABO-programma om 180 openbare en openbaar toegankelijke NABO te sluiten of te beveiligen. In 2023 zijn er 35 NABO uit dit programma aangepakt, dit maakt dat er eind 2023 in totaal 145 NABO uit het programma zijn gesloten of beveiligd.
Lees meer over dit programma Lees meer over dit programma
Veiligheidsmaatregelen
ProRail blijft zich inzetten om de veiligheid op overwegen te verbeteren. Zo worden er voortdurend maatregelen genomen om de risico’s te verkleinen en het aantal slachtoffers te verminderen.
- Niet alleen worden NABO beveiligd of opgeheven, er worden ook allerlei veiligheidsmaatregelen genomen op al beveiligde overwegen.
- We plaatsen camera’s bij overwegen om risicogedrag vast te leggen. Bij veertig overwegen worden er zelfs flitscamera’s geplaatst die overtredingen van weggebruikers op overwegen kan beboeten.
- We geven gastlessen op scholen om jongeren bewust te maken van de gevaren rondom het spoor en veilig gedrag aan te moedigen. Zie hieronder.
PazzUp
Een kwart van de (bijna) ongelukken rond het spoor, wordt veroorzaakt door jongeren tussen de 12 en 19 jaar oud. En ze zijn bijna altijd het gevolg van onveilig gedrag. Met PazzUp helpt ProRail leerlingen van middelbare scholen bewust te worden van de risico’s rond het spoor.