Veiligheid : Onderzoeken naar veiligheid
ProRail wil de veiligheid op en rond het spoor continu verbeteren. Daarom doen we altijd onderzoek naar de oorzaak van veiligheidsincidenten. Wat ging er precies mis? Wat kunnen we daarvan leren? En wat kunnen we doen om vergelijkbare incidenten te voorkomen?
Onderzoek
Hieronder vind je de onderzoeksrapporten van de meest impactvolle incidenten waar ProRail, vaak samen met branchepartners, diepgaand onderzoek naar heeft verricht. Nadat een onderzoek is afgerond en alle betrokkenen zijn geïnformeerd, publiceren we het rapport op deze pagina.
Rapporten
- 11 februari 2024: botsing trein en carnavalswagen in Berghem
- 4 april 2023: botsing en ontsporing Voorschoten
- 14 september 2022: rijdraadbreuk Etten-Leur
- 23 mei 2022: open overweg Hoogeveen
- 27 juni 2021: ontsporing in Groningen
- 9 februari 2021: bijna-aanrijding met twee baanwerkers
- 7 maart 2021: aanrijding personenauto bij Zenderen
- 16 november 2020: ten onrechte passeren van een sein bij Meteren
- 19 oktober 2020: brug bedienbaar tijdens treinpassage
- 22 mei 2020: aanrijding landbouwvoertuig bij Hooghalen
- 24 juli 2019: treinbotsing in Venlo
- 15 juli 2018: materieel rolt de buitendienstelling uit
- 15 juni 2018: ketelwagen botst met lorrie
- 27 november 2017: ketelwagen met LPG ontspoort
- 13 oktober 2016: aanrijding baanmedewerker
- 23 februari 2016: botsing hoogwerker Dalfsen
- 2 november 2015: defect brugsein Zaanbrug
- 12 maart 2015: brand in trein Abcoude
- 6 maart 2015: treinbotsing Tilburg
Brancherapportages
Niet alleen ProRail onderzoekt incidenten. Dat doen aannemers in de spoorbranche ook. Deze anonieme rapportages, waarin dus geen namen van bedrijven staan, worden verzameld en gepubliceerd door stichting railAlert. Doel: leren van een incident om toekomstige ongevallen tegen te gaan, zonder dat het bedrijf daarvan imagoschade ondervindt.