: De dieseltrein moet verdwijnen
Boeren in de Achterhoek blokkeerden het spoor om aandacht te vragen voor de in hun ogen eenzijdige stikstofplannen van het kabinet. Bij station Lichtenvoorde-Groenlo in Lievelde legden zij twee Arriva-treinen aan een ketting. Door het spoor te blokkeren wilden de boeren voorkomen dat deze dieseltreinen nog langer stikstof uitstoten. En daar hadden ze ergens wel een punt.
Milieuvriendelijker dan de auto
De trein staat te boek als één van de meeste duurzaam vervoermiddelen in Nederland, zeker sinds in 2018 alle elektrische treinen op groene windenergie rijden. Maar op een aantal plaatsen rijden treinen nog op diesel en stoten ze broeikasgassen en stikstof uit, onder meer op het traject waar de boeren actievoerden.
"Een dieseltrein is per reizigerskilometer een stuk milieu- en stikstofvriendelijker dan een auto met brandstofmotor", weet Jeroen Wesdorp, programmamanager capaciteitsontwikkeling bij ProRail. De boeren hadden dus beter de lokale N-weg kunnen blokkeren. "De uitstoot van de dieseltreinen tussen Zutphen en Winterswijk staat gelijk aan de uitstoot van ongeveer 1700 personenauto’s. En dat is een fractie van wat hier dagelijks aan auto’s passeert. Maar dat neemt niet weg dat we van de dieseltrein af willen."
Geen plek voor diesel
ProRail koerst op CO2-neutraliteit en Zero Emissie. Ook andere schadelijke stoffen, zoals stikstof, moeten naar nul in het openbaar vervoer. En in die ambitie heeft de dieseltrein geen plek.
Wij zijn er klaar voor
ProRail deed in samenwerking met Arriva, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincies Overijssel, Gelderland, Friesland en Groningen al testen met batterijtreinen en waterstoftreinen. Het grote voordeel hiervan is dat we geen dure bovenleiding hoeven aanleggen. Op sommige plekken is dit een ideale, betaalbare oplossing die al best snel zou kunnen rijden. Op andere plekken hebben we nog te maken met langlopende contracten met spoorvervoerders en moeten we kijken hoe we kunnen versnellen.
Door Groningen gaan vanaf 2025 minstens vier waterstoftreinen rijden. In Gelderland en Overijssel moeten binnenkort ook besluiten vallen over de opvolger van de dieseltreinen op een aantal trajecten, vertelt Wesdorp. “Vanuit ProRail zien we vooral in deze provincies goede kansen voor de inzet van batterijtreinen. Wij zijn klaar voor de overstap op deze nieuwe emissievrije technieken op deze lijnen en zouden liever vandaag dan morgen besluiten om van de diesel af te stappen. Hoe eerder we dat doen, hoe meer we er als samenleving aan stikstof- en CO2-uitstoot mee kunnen voorkomen."