Internationale gebeurtenissen : De impact
Omdat containerschepen de Rode Zee meden, moesten wij werkzaamheden in de Schipholspoortunnel driekwart jaar doorschuiven. Dit soort onvoorspelbare gebeurtenissen -duizenden kilometers verderop- kunnen een spoorproject in Nederland voor een uitdaging stellen. Projectmanager Martijn Smulders legt uit hoe ProRail hiermee omgaat.
Kaap de Goede Hoop
Werken bij Schiphol vergt bovengemiddeld veel afstemming over de planning, zal Martijn straks uitleggen. En daarbij kom je in een project dat zes jaar duurt, verrassingen tegen die die planning flink in de war kunnen schoppen.
De sporen bij Schiphol zouden begin 2024 verhoogd worden. Daar zijn stalen platen voor nodig, waarmee het spoor vastligt op het beton. Die werden, speciaal voor Schiphol, op maat gemaakt in China. Maar eenmaal klaar voor verzending, was het zo onveilig op de Rode Zee dat grote rederijen moesten omvaren. De route om Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika betekende twee weken extra vaartijd.
Helft van het station
“Werken aan het spoor bij Schiphol heeft een enorme impact op de bereikbaarheid van de luchthaven”, legt Martijn uit. “Er liggen namelijk twee tunnelbuizen. We werken er telkens in één. Daarmee sluiten we drie perronsporen en dus de helft van het station af. Zo’n treinvrije periode plannen we wel twee jaar van tevoren, samen met Schiphol en NS.”
Maar nu bleek tien weken voor de werkzaamheden, dat het materiaal niet op tijd aanwezig zou zijn. Dan doe je toch een andere klus, zou je denken. Maar dat gaat zomaar niet. Martijn heeft ook een aannemer, personeel en materieel om rekening mee te houden. Via het stakeholdersoverleg vroeg hij de NS dus of die toch kon rijden. En hij moest de werkzaamheden herplannen.
21 dagen
We werken van zaterdag 16 november tot en met dinsdag 3 december op en rond station Schiphol Airport. Martijn en zijn team verhogen de sporen langs de perrons en vernieuwen wissels. Het is de volgende stap in een gigantisch project waarin we zorgen voor een blijvende goede verbinding van en naar Schiphol.
Andere projecten
Martijn: “Bij herplannen komt heel veel kijken. Sowieso moet dat in samenspraak met Schiphol en NS. De vakantieperiodes vallen natuurlijk af. Daarnaast buigt ProRails afdeling Capaciteitsmanagement zich over de planning. We moeten bijvoorbeeld rekening houden met andere projecten: staan elders in Amsterdam of op toeleidende sporen werkzaamheden gepland, dan kunnen wij niet ook aan het werk.”
En dan is er nog de aannemer. Die moet mensen en materieel beschikbaar hebben. Én het moet in zijn logistieke planning passen. Want werken in een zes kilometer lange tunnelbuis, waar alles doorheen moet worden aan- en afgevoerd, is geen sinecure. Martijn legt uit dat ProRail zelf ook de ‘kritische capaciteit’ bijhoudt: een overzicht van specifiek werk waar maar weinig vakmensen voor zijn. We plannen een beperkt aantal projecten tegelijk in, waarvoor die specifieke kennis nodig is.
Alles ligt klaar
Zo komt het dus dat de perronsporen bij station Schiphol Airport driekwart jaar later dan gepland, verhoogd worden. De spullen liggen nu klaar. En Martijn heeft er alle vertrouwen in. “Het is een uniek project. De dynamiek rondom Schiphol maakt het leuk en uitdagend.” Na de eerste week van december sluiten de perrons van station Schiphol Airport beter aan op de uitstaphoogte van de trein.
We werken in 2024 vaker en langer aan het spoor dan ooit tevoren, voor beter en meer treinverkeer. Dit brengt steeds grotere uitdagingen met zich mee.
Lees hoe we hiermee omgaan →