: Met de trein op trainingskamp
"Als je het niet probeert, leer je nooit of het wel of niet werkt”, vertelt Twan van Schie, de duurzaamheidsman van BEAT Cycling Club. Naast dat ze streven naar gouden medailles, podiumplaatsen en kampioenschappen heeft BEAT nóg een grote missie: een duurzamere profwielersport. Die woorden werden afgelopen maand omgezet in daden, hun treinreis naar het trainingskamp in Spanje was een groot succes.
Waar een wil is, is een weg
“De wielersport is traditioneel en ietwat sceptisch over duurzame veranderingen. Maar daar denken wij anders over. Onze autokaravaan is al elektrisch, en elk jaar met het vliegtuig of auto op trainingskamp? Dat kan ook anders”, vertelt Geert Broekhuizen, directeur en oprichter van BEAT. “De eerste zes keer dat we onze plannen deelden over het gaan met de trein, hoorden we alleen maar: het is geen goed idee, het is te lang, te moeilijk en te lastig. Maar wij dachten: het moet kunnen!”
Alles per spoor
Met de trein naar het buitenland is niet als één druk op de knop. Dus ook voor Twan en Geert betekende het een boel uitzoekwerk. Gaandeweg sloten partners aan om dit avontuur mogelijk te maken. Maar het feit dat Twan en Geert enthousiast waren over hun duurzame reis, wilde nog niet zeggen dat de renners dat ook waren. Een topsporter houdt immers rekening met hersteltijd, beweegtijd, energieverbruik, trainingsmomenten, rusturen, voedingsmomenten.
Twan: “Het is complex en het zijn dingen waar wij mee te maken hebben als ploeg. Iedere renner heeft er zijn eigen ideeën over. Het was niet makkelijk, maar het is ons gelukt om een heel team van Nederland naar Spanje te krijgen, inclusief de materialen. Alles per spoor!”
Het is ons gelukt om een heel team van Nederland naar Spanje te krijgen, inclusief de materialen. Alles per spoor!
Positief verrast
Twan: “Terugkijkend is iedereen positief verrast. Het blijft een lange dag, maar de renners hebben het ervaren als een comfortabele reis en daar zijn we echt heel blij mee. We gaan uit van een goed werkend spoor, maar ik zou liegen als ik niet gespannen was over het verloop. We wilden er zo graag een succes van maken. Als ik met een groep wielrenners, die ik als ambassadeurs zie van dit project, ergens zou stranden en in paniek iets anders moest gaan verzinnen? Dan was ik ze kwijt en was het mislukt.”
Enorme stap in goede richting
Renner Bram Dissel deed verslag op zijn Instagram-pagina: “Om met al mijn teamgenoten op pad te zijn, voelde als een geweldig avontuur. Deel uitmaken van de eerste professionele ploeg die op deze manier reist, is in mijn ogen een enorme stap in de goede richting. Deze reis laat zien dat het voor een sportteam daadwerkelijk mogelijk is om met de trein naar het buitenland te reizen. Mét alle atleten, staf en uitrusting. Ik hoop dat dit een geweldig voorbeeld gaat zijn. Niet alleen in de wielersport, maar ook daarbuiten."
Nadenken over duurzamere vormen van vervoer zou de status quo moeten zijn.
Zaadje gepland
“Het is natuurlijk ook jammer dat onze treinreis groot nieuws is,” vertelt Geert. “Nadenken over duurzamere vormen van vervoer zou de status quo moeten zijn.” BEAT hoopt hiermee een zaadje te hebben gepland in de wieler- en sportwereld. Geert: “Wij willen hiermee doorgaan. Het heeft ons geïnspireerd en gemotiveerd om meer met de trein te reizen. Het was een beetje wennen, maar ook tof om ermee te experimenteren en ervan te leren.”
Twan: “In de wereld van het wielrennen is niet altijd alles flexibel en beïnvloedbaar. Maar ik vind dat we dingen waar we zelf macht over hebben, moeten verduurzamen. We hebben ondervonden dat de trein een goed alternatief is. Dus een volgende keer weer per spoor? Waarom niet!”