Werkzaamheden Zwolle : Nu we er toch zijn
We gaan aan het werk in en rond Zwolle. Daarom rijden er van en naar die stad geen of minder treinen van 29 april tot 3 mei. Aanleiding? Het inhijsen van een mooie houten loopbrug bij het station. Maar nu we er toch zijn pakken we diverse andere klussen mee. Daarmee voorkomen we dat we binnenkort weer op de stoep staan.
Clusteren
Het klinkt allemaal heel logisch: we verzamelen al het werk in een bepaalde regio en zetten die samen in de agenda. Maar zo simpel is het niet. Met meer dan 400 projecten per jaar, is het niet eenvoudig om overzicht te krijgen en te houden. Want hoe doe je dat met projecten in hetzelfde gebied die veel later worden ingepland?
Daarom plaatsen we projecten - die in een bepaalde regio tegelijkertijd uitgevoerd zouden kunnen worden - in een cluster. En dat cluster zetten we op de planning. Het staat dan eigenlijk in potlood geschreven. Daardoor maken we het voor nieuwe projecten inzichtelijk of ze in een al bestaand cluster meegenomen kunnen worden. Dat kan niet altijd. Maar soms ook wel. Dat meeliften scheelt enorm veel hinder voor de reiziger, want er hoeft dan niet nog een buitendienststelling te komen.
Meelifters
Zo telt het project 'Bouw Passerelle' inmiddels tien (!) meelifters. Tien projecten die uitgevoerd kunnen worden in de periode dat er hoe dan ook geen of minder treinen rijden van en naar Zwolle. De werkzaamheden hebben dus weinig tot niets met elkaar te maken, maar worden wel tegelijkertijd opgepakt. Omdat het kan. Omdat het past.
Dit clusteren en meeliften gebeurt op heel veel plekken in Nederland. Het zorgt er namelijk voor dat werken aan het spoor aantrekkelijk blijft voor aannemers (en de mensen die zij in dienst hebben). We zetten treinen geheel of gedeeltelijk voor een wat langere periode stil, voor meerdere projecten tegelijk, waardoor er overdag en doordeweeks kan worden gewerkt. En niet meer alleen in de weekenden en de nacht.
Puzzel
Je moet het eigenlijk zo zien: de buitendienststellingen (wanneer er geen of weinig treinverkeer mogelijk is in verband met werkzaamheden) staan al jaren van te voren vast. Daarbij houden we rekening met een goede spreiding over het land en werkzaamheden aan bijvoorbeeld wegen in de omgeving. En elk jaar dat we dichter bij de start komen, wordt de invulling met werkzaamheden specifieker en concreter. We noemen dat rolling forecast
Het is een ingewikkelde puzzel. Maar als we hem goed leggen, levert dat dus veel minder hinder en minder kosten op. Tijdens dat proces overleggen we veel met reizigersvervoerders en goederenvervoerders, maar we hebben we ook contact met Rijkswaterstaat (of er bijvoorbeeld wegwerkzaamheden gepland zijn), provincies en gemeenten. Zo kunnen we ook rekening houden met geplande, grote evenementen.
Zwolle
Zwolle is dus een mooi voorbeeld van zo'n efficiënte planning na jarenlang schuiven en puzzelen. Terwijl bij het station een fraaie loopbrug wordt ingehesen, krijgt de 'Blauwe Brug' verderop een schilderbeurt en conserveren we perronkappen, viaducten en andere bruggen. Op het emplacement werken we aan de bovenleiding.
Maar ook verderop benutten we deze bijna treinvrije periode zo goed mogelijk. Tussen Zwolle en Deventer - aan de Sallandsweg in Diepenveen - werken we aan een overweg. Die wordt veiliger gemaakt. Zodat we op hetzelfde traject een niet actief beveiligde overweg kunnen verwijderen en een andere van slagbomen en bellen kunnen voorzien. En net buiten Zwolle voeren we onderhoud uit op de brug over de Vecht. Door dat allemaal in één keer te doen, is Zwolle waarschijnlijk voorlopig even van ons af.
Meer lezen?
Lees het nieuwsbericht over de werkzaamheden Lees het nieuwsbericht over de werkzaamheden
Lees over het project Bouw Passerelle Lees over het project Bouw Passerelle
Lees over het plannen van werkzaamheden Lees over het plannen van werkzaamheden
Veel gedaan, nog meer te doen
Om de kwaliteit en betrouwbaarheid van het spoor te blijven waarborgen, zullen we de komende jaren nóg meer werk moeten laten uitvoeren. De omvang van de werkzaamheden stijgt van 2023 op 2024 met 12,5 procent.
Lees meer over wat we dit jaar doen Lees meer over wat we dit jaar doen