Amersfoort : Project onder hoogspanning

Projectmanager Edward Ruiter en zijn team zetten dit jaar de laatste stappen in een groot project. Om elke paar minuten een trein te laten rijden tussen Rijswijk en Rotterdam, verdubbelen ze het spoor op een groot deel van het traject. Een project dat onder hoogspanning kwam te staan, door het werk met laagspanning.

In het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Rijswijk-Rotterdam maken we het spoor klaar voor een hoogfrequente dienstregeling: elke tien minuten een trein heen en terug. Daarvoor moeten we ook veel voedingskasten en relaiskasten met daarin de treinbeveiliging aanpassen of vernieuwen.

En dat zorgt voor een van de grootste uitdagingen in dit project, vertelt Edward: “In een relaiskast zit alle sturing voor bijvoorbeeld seinen en wissels. Je hebt te maken met onderdelen die op spanning staan, van 6 tot wel 1000 volt, zogenaamde laagspanning. Vroeger kon een relaiskast in dienst terwijl het personeel erin werkte. Met de juiste maatregelen kon je dat veilig doen. Maar de regelgeving is veranderd, en we willen dat het nog veiliger wordt. Je wilt onderdelen spanningsloos kunnen maken zonder dat je een heel groot gebied uit dienst neemt.” Edward en zijn team bouwen de relaiskasten om, met alle installaties die daaraan verbonden zijn. Dit moet gebeuren voordat alle andere werkzaamheden en testen kunnen worden uitgevoerd.

We moeten buitendienststellingen verschuiven, verlengen én groter maken.

Edward Ruiter projectmanager bij ProRail

Het gevolg: de projectmanager kreeg te maken met een pakket aan werkvoorbereiding, engineerings- en uitvoeringswerk dat vijf keer groter werd. Met personeelstekort op alle drie die gebieden, is de puzzel steeds ingewikkelder. Edward: “We moeten buitendienststellingen verschuiven, verlengen én groter maken. Gevolg voor reizigers is dat de periode waarin er geen of minder treinen rijden, soms langer is dan eerder voorzien.”

Dit jaar werkt Edward aan het sluitstuk van dit project. “Tussen Rijswijk en Delft-Campus ronden we de spoorverdubbeling af van twee naar vier sporen. Bij Schiedam maken we twee extra sporen beschikbaar en tussen Schiedam en Rotterdam passen we de treinbeveiliging aan. Als alles volgens planning gaat, is dit traject in december 2024 technisch klaar voor die hoogfrequente dienstregeling. Dan hoef je als reiziger niet meer op de klok te kijken, de volgende trein komt binnen een paar minuten.”

Wat?

In 2024 wordt tussen Rijswijk en Delft-Campus het aantal sporen verdubbeld van twee naar vier. Tussen Delft-Campus en Rotterdam wordt de treinbeveiliging en spoorinfra aangepast.

Waarom?

Tussen Rijswijk en Rotterdam gaat het aantal treinen van 22 naar 28 per uur. Het aantal reizigers groeit en er worden in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zo’n 170.000 nieuwe woningen gebouwd. Daarom moeten we meer en langere treinen kunnen rijden. Daarvoor is onder meer nodig dat we delen van het traject viersporig maken.

Wanneer?

In week 13 en week 19 werken we bij station Schiedam. In de zomervakantie tussen Den Haag en Rotterdam.

Wat merken reizigers hiervan?

In perioden dat we werken rijden er minder of geen treinen. Tot de zomer zijn we druk bij Schiedam. Rond Delft zijn we dit jaar vier keer lang aan het werk. In de zomer kunnen er veertien dagen lang geen treinen rijden tussen Den Haag en Rotterdam.

Lees meer over dit programma Lees meer over dit programma

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers