Amersfoort : Treinen laten rijden in het dorp
Reizigers gaan er niet heel veel van merken. Omwonenden van het spoor in Vught des te meer. Sterker: sommigen hebben hun tuin al ingeruild voor een parallelweg langs de voordeur. En treinen rijden zes jaar lang dicht langs de huizen. Projectmanager Ton Bierbooms is al dertien jaar met ‘onze buren’ in gesprek.
De opdracht die Ton in 2011 meekreeg was deze: er gaan meer reizigers- en goederentreinen tussen Meteren en Boxtel rijden, dus breidt het spoor bij Vught uit en laat treinen elkaar makkelijker passeren. “Dat is bouwopdracht”, zegt de projectmanager. “Maar voor mij is de aanvullende opgave veel belangrijker: Bouwen met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Dat is waarvoor ik mijn bed uitkom.” ‘Zo min mogelijk hinder’ was hier een forse opgave. Er zouden namelijk dwars door het dorp drie, vier meter hoge geluidsschermen komen. Dat wilde natuurlijk niemand. “Als je dit goed wilt doen, moet je met omwonenden in gesprek blijven”, weet Ton. Hij richtte meteen een klankbordgroep op.
Inmiddels is het 2024 en ligt er een plan waar (vrijwel) iedereen mee kan leven: het spoor zakt in het centrum van het dorp zeven meter de grond in. Ton: “At the end gaan omwonenden erop vooruit: ze kijken over zes jaar niet meer tegen het spoor aan. Maar in de tussentijd moeten mensen flink pijnlijden. Dit jaar moet bestaand spoor verlegd worden om te kunnen werken. De treinen rijden daarna zes jaar lang op de plek waar nu een parallelweg ligt. Die weg moet blijven bestaan om woningen bereikbaar te houden. Dus die verschuift richting de voortuinen van mensen.” Behoorlijk heftig.
Als je dit goed wilt doen, moet je met omwonenden in gesprek blijven.
In de afgelopen dertien jaar, vertelt Ton, deed hij zijn best altijd verwachtingen te wekken, die ProRail ook waar kon maken. “We gaan geen zoete broodjes bakken. Ik heb voor zalen met driehonderd man gestaan met de boodschap dat er meer goederentreinen komen. Dat was heftig. We moesten woningen aankopen. Als je naar huis rijdt, dat weet je dat mensen slapeloze nachten zullen hebben. Maar we hebben altijd ons best gedaan om mee te denken en uiteindelijk alles minnelijk kunnen verwerven.”
In de klankbordgroep ontmoet Ton intussen Vughtenaren die daar ook al twaalf jaar zitten. “Dat geeft verbinding en vertrouwen naar elkaar toe. De verhoudingen zijn goed. Wij hebben onze stinkende best gedaan voor elke meter die we konden opschuiven en om het ontwerp van het dorp te laten zijn. In dit project heb ik het gevoel echt het verschil te kunnen maken: het is meer dan alleen treinen laten rijden. Het is treinen laten rijden in een dorp.”
Wat?
Dit jaar starten we met de aanleg van een nieuw, tijdelijk spoor. Dat is nodig om ruimte te maken voor de aanleg van het verdiepte spoor. Dat moet er over zes jaar liggen.
Waarom?
Tussen Meteren en Boxtel rijden al meer reizigerstreinen dan voorheen, en daar moeten nog extra goederentreinen bijkomen. Om dat soepel en veilig te laten verlopen, moeten we bij Vught van drie sporen met een gelijkvloerse kruising, naar vier sporen en een kruising waarbij treinen elkaar onder- en bovenlangs passeren. Om de hinder van het treinverkeer voor omwonenden te beperken, leggen we het spoor deels verdiept aan.
Wanneer?
Vanaf 18 juni tot en met 23 juni rijden er geen treinen tussen ’s-Hertogenbosch en Boxtel en tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg. Om ruimte te maken voor de toekomstige werkzaamheden nemen we het meest westelijke spoor van de drie sporen tussen Vught en ‘s-Hertogenbosch buiten gebruik. We richten de sporen zo in dat station ’s-Hertogenbosch gewoon kan blijven functioneren.
Wat merken reizigers hiervan?
In de zes jaar dat dit project gaat duren, moeten we drie keer het spoor voor langere tijd buitendienst nemen. Dit jaar is dat zes dagen lang. Er rijden dan geen treinen. Daar moeten vooral de festivalgangers naar Pinkpop en Rammstein rekening mee houden.