Zevenaar - Oberhausen : Derde spoor Duitsland
Over de Betuweroute rijden steeds meer goederentreinen. Deze handelsroute willen we nog beter benutten. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. Deze werkzaamheden hebben gevolgen voor het goederenverkeer in Nederland.
- Locatie
- Zevenaar - Oberhausen
- Startdatum
- 2016
- Einddatum
- circa 2030
Een betere aansluiting
De Betuweroute is een 172 kilometer lange spoorlijn speciaal voor goederenvervoer. Vanuit de Amsterdamse en Rotterdamse havens rijden treinen binnen twee uur naar Duitsland. Op dit moment is de aansluiting op het Europese spoornet niet optimaal. Daarom wordt er in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. Na de werkzaamheden kunnen er veel meer treinen via de Betuweroute naar Duitsland rijden. Dit is belangrijk voor de Nederlandse economie. Bovendien ontstaat er meer ruimte op het spoor voor reizigersvervoer.
Tussen Emmerich en Oberhausen wordt de spoorinfrastructuur vernieuwd en liggen er straks drie sporen. Ook komen er geluidsschermen en worden stations verbouwd. Ook worden meer dan honderd viaducten aangepast of nieuw gebouwd. Tussen Zevenaar en de grens is 3 kilometer extra spoor aangelegd. Hierdoor kunnen reizigerstreinen en goederentreinen elk op een eigen spoor rijden. De sporen, wissels en bovenleidingen zijn klaargemaakt voor meer treinverkeer.
Minder Hinder pakket
Het ‘Minder Hinder-pakket’ is een initiatief van de overheid om de overlast van omgeleide goederentreinen door Zuid- en Oost-Nederland te beperken. Het pakket bestaat uit verschillende maatregelen om trillingshinder te verminderen. In januari 2023 kondigde staatssecretaris Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het pakket aan. Het wordt gefinancierd via een wijziging van de Tijdelijke subsidieregeling 'stimulering goederenvervoer per spoor’.
De keuze voor de locaties is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vastgesteld. Er zijn twee typen maatregelen: de STRAIL-overweg met rubberen wegplaten tussen de sporen en de Under Sleeper pads (USP’s), wat rubberen matten zijn die we onder dwarsliggers monteren. ProRail voerde de eerste maatregelen uit in Deurne en Hegelsom. De werkzaamheden hiervoor zijn in oktober 2023 gestart. Voor de overige locaties is de precieze start nog niet bekend. Voor deze werkzaamheden volgt eerst nog een aanbesteding.
Toelichting per maatregel (pdf) Toelichting per maatregel (pdf)
Vaker langere omleidperiodes
Sinds 2016 wordt er aan de Duitse zijde van de Betuweroute periodiek gewerkt aan het derde spoor. Als er werkzaamheden plaatsvinden in Duitsland, betekent dit dat er goederentreinen omgeleid worden via andere routes in Nederland. Dit betekent ook meer kans op overlast voor de omgeving. Tussen november 2024 en mei 2026 intensiveren de werkzaamheden in Duitsland. Er zijn daardoor vaker langere omleidperiodes. Hieronder vind je meer informatie over de omleidingen.
Meer informatie
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
ProRail voorbereid op grote werkzaamheden Derde Spoor in Duitsland
10 oktober 2024
-
Eerste maatregelen Minder Hinder Pakket uitgevoerd
3 november 2023
-
Langdurige werkzaamheden in Duitsland
17 mei 2022