: Liveblog | Storm
20:30 uur | 19-02-2022
Einde liveblog
We beëindigen op dit moment ons liveblog. Onze aannemers gaan de komende uren hard aan het werk om morgen het treinverkeer mogelijk te maken. Morgen verwachten we op onze website weer nieuwe berichtgeving te plaatsen.
19:45 uur | 19-02-2022
Morgen zoveel mogelijk treinen, houd rekening met nasleep storm
Er is vandaag hard gewerkt door ProRail om de stormschade te herstellen. Steeds meer verstoringen zijn verholpen en ook vannacht en morgen gaan de werkzaamheden door. NS rijdt sinds vanmiddag enkele treinen en daar komen gedurende de avond steeds meer treinen bij.
Morgen verwacht NS vrijwel de geplande dienstregeling te kunnen rijden. Vanwege de herstelwerkzaamheden kan het treinverkeer nog hinder ondervinden op enkele trajecten. Raadpleeg voor de actuele situatie morgen kort voor vertrek een reisplanner.
Doordat regiovervoerders een andere dienstregeling hebben en ook op veel plekken zonder bovenleiding rijden konden zij al eerder opstarten. Zij rijden op dit moment al op vrijwel alle trajecten weer. Het goederenvervoer ondervindt nog wel veel hinder. Dat komt door verstoringen als gevolg van de storm maar ook door geplande werkzaamheden. We hopen dat zij morgen weer op kunnen starten.
Voor het internationale verkeer geldt dat er vandaag richting Brussel geen treinverkeer mogelijk is. Voor reizigers van de Nightjet is er busvervoer van station Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal naar Keulen.
19:30 uur | 19-02-2022
Complimenten voor alle aannemers die vandaag zo hard gewerkt hebben. Daar waar het veilig kon zijn er ook weer treinen gaan rijden.
Ans Rietstra, COO bij ProRail, stak vanmiddag de storingsploeg van onze aannemer Volkerrail een hart onder de riem bij Station Laan van Nieuw Oost-Indië. “Treinverkeer stil leggen dat doe je niet zomaar. Vandaag zijn alle aannemers en hun onderaannemers aan de slag geweest om het spoor weer veilig berijdbaar te maken. En dat was een hele forse klus. Complimenten voor alle aannemers die vandaag zo hard gewerkt hebben. Daar waar het veilig kon zijn er ook weer treinen gaan rijden.”
Rietstra benadrukt ook het werk van de collega’s binnen haar eigen organisatie: “Voor ProRail betekent het in tijden als deze dat heel veel afdelingen veel extra werk verzetten. Ik vind dat fantastisch om te zien. Dank aan alle incidentenbestrijders, collega’s op het controlecentrum en de verkeersleidingsposten en ook zeker de mensen van accountmanagement.”
17:07 uur | 19-02-2022
Incidentenbestrijding
In dit liveblog hebben we het met regelmaat over onze incidentenbestrijders (ICB). Zij zijn er om - samen met andere partijen - ervoor te zorgen dat het spoor zo snel mogelijk wordt vrijgemaakt. Dag en nacht staan ze paraat. Ze opereren in vier regionale eenheden, vanaf zes uitruklocaties.
Lees meer over incidentenbestrijding
16:26 uur | 19-02-2022
Er is veel aandacht van de media om mee te kijken met de aannemers die voor ons het spoor repareren. Onder meer RTL Nieuws nam een kijkje bij de werkzaamheden.
15:51 uur | 19-02-2022
Er zijn inmiddels al meer dan 200 meldingen van incidenten binnengekomen, zoals bomen op het spoor, schade aan stations en kapotte bovenleidingen. We werken hard aan om alle incidenten te verhelpen. Maar dat kost tijd. In de zuidelijke provincies zijn we daarmee al een heel eind. Grote problemen zien we nu nog ten oosten van Amsterdam, tussen Utrecht en Amsterdam en bij de Flevolijn.
Kijk in een reisplanner om te zien welke treinen er weer rijden.
15:20 uur | 19-02-2022
Mijn dank en waardering voor al die vrouwen en mannen die ontzettend hard werken om de schade zo snel mogelijk weer te herstellen.
John Voppen, de CEO van ProRail is gaan kijken bij herstelwerkzaamheden in de buurt van station Amsterdam Science Park: “Ik vind het mooi om te zien hoe de spoorsector zich in een situatie als deze eensgezind inzet om de problemen zo snel mogelijk te verhelpen. Ik ben blij dat er geen ongelukken hebben plaatsgevonden want de kracht van de storm is op het spoor goed te zien.”
“Zelf was ik samen met onze CFO Mirjam van Velthuizen in Amsterdam waar meerdere bomen die op het spoor lagen met een kraan zijn weggehaald. Maar er zijn op tal van plaatsen bovenleiding kapotgegaan en bomen op het spoor gevallen. Ik ben blij dat regionale vervoerders al op sommige trajecten kunnen rijden, en hoop dat snel weer al het reizigersvervoer én goederenvervoer kan gaan rijden. Daarnaast wil ik heel graag mijn dank en waardering uitspreken voor al die vrouwen en mannen die ontzettend hard werken om de schade op het spoor zo snel mogelijk weer te herstellen.”
15:02 uur | 19-02-2022
Arriva: meeste treinen rijden weer
Regiovervoerder Arriva meldt dat ze het overgrote deel van haar treinen weer kan laten rijden. Op slechts drie trajecten is het spoor nog versperd. Tussen Bad Nieuweschans - Weener, Winterswijk - Vorden en Maastricht - Sittard kunnen nog geen treinen rijden. Arriva zet tussen Maastricht en Sittard bussen in. We raden natuurlijk nog steeds aan om een reisplanner te gebruiken. Ondertussen werken we hard om het gehele treinverkeer weer te kunnen laten rijden.
14:35 uur | 19-02-2022
Talloze bomen op het spoor. Zoals hier bij Winterswijk. Onze incidentenbestrijders rijden het hele land door om de weg weer vrij te maken voor treinverkeer.
14:00 uur | 19-02-2022
Herstelwerk duurt lang, op enkele trajecten treinverkeer
De schade op het overgrote deel van het spoor is nog groter dan in de ochtend werd ingeschat en het duurt lang om dit te herstellen. Op dit moment wordt hier door ProRail hard aan gewerkt. We zien dat de regionale vervoerders inmiddels zijn begonnen met opstarten. Ook NS is vanaf 13.00 uur op enkele trajecten met de eerste treinen gaan rijden.
Op de overige trajecten zal NS ook vandaag helaas de gehele dag geen treinen rijden vanwege de grote schade die nog hersteld moet worden. De treinen die rijden, worden getoond in reisplanners. We adviseren reizigers kort voor vertrek een reisplanner te checken.
13:00 uur | 19-02-2022
Door storm Eunice is een deel van het perron van station Den Helder Zuid ingestort. Het perron is afgezet en ProRail Incidentenbestrijding is ter plaatse.
11:40 uur | 19-02-2022
Op de Schinkelbrug in Amsterdam zijn hekken en steigers in het spoor geblazen door storm Eunice. ProRail Incidentenbestrijding is ter plaatse om het spoor weer vrij te maken.
10:10 uur | 19-02-2022
Operationeel Controle Centrum Rail
Het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht is het landelijke controlecentrum van de dagelijkse operatie voor het Nederlandse spoorwegnet. Hier is de impact van storm Eunice op het spoor nauwlettend in de gaten gehouden. Waar je groene bolletjes op de foto ziet, is weer treinverkeer mogelijk. Dit zijn voornamelijk trajecten van regionale vervoerders. Waar je zwarte bollen ziet, is nog geen treinverkeer mogelijk.
10:00 uur | 19-02-2022
Op enkele trajecten start het treinverkeer op
De schade op het overgrote deel van het spoor is nog groot. Op dit moment wordt door ProRail hard gewerkt om de schade aan het spoor en de bovenleidingen te herstellen. Op een aantal plekken in het land zijn deze herstelwerkzaamheden inmiddels afgerond. Regionale vervoerders hebben al aangegeven dat de dienstverlening wordt opgestart met enkele aanpassingen.
Op de meeste in het land zijn de herstelwerkzaamheden nog in volle gang. ProRail probeert het spoor zo snel mogelijk vrij te maken en eventuele schade te repareren. We verwachten daarom dat vandaag nog niet op alle trajecten de normale dienstregeling gereden kan worden.
De treinen die rijden, worden verwerkt in de reisplanners. We adviseren reizigers kort voor vertrek een reisplanner te checken.
07:50 uur | 19-02-2022
Storingsploegen volop in actie
De schade op het overgrote deel van het spoor is nog groot. Onze aannemers werken hard aan het herstel.
We hebben afgelopen nacht veel schouwwerk gedaan naar aanleiding van de waardevolle meldingen die gedaan zijn via de overheidshulpdiensten en publieksvoorlichting. Onze teams hebben bomen gezaagd bij onder meer Breda, Europoort en Leiden. Een van de collega’s van ProRail Incidentenbestrijding: “Ik ben super trots op mijn team. We zaten te popelen om te beginnen. We zijn bezig met een echte teamprestatie.”
Op enkele lijnen gaat het herstel snel en kunnen voorzichtig weer treinen rijden. Check een reisplanner voor actueel reisadvies.
05:50 uur | 19-02-2022
Schouw in heel Nederland nu opgestart
Inmiddels is de storm in het grootste deel van Nederland naar een dusdanig niveau dat in het hele land geschouwd kan worden en de herstelwerkzaamheden veilig kunnen worden opgestart. Ook in het noorden van Nederland is schouwen om 03.00 uur vannacht van start gegaan en ook daar zijn de meldingen van schade onverminderd hoog.
De meeste meldingen gaan nog steeds over bomen op het spoor, maar we zien ook vaak dat er plastic in de bovenleiding is gekomen. Om dit te herstellen moet eerst de spanning van de bovenleiding gehaald worden voordat onze monteurs dit kunnen verwijderen.
00:00 uur | 18-02-2022
Het herstelwerk aan het spoor wordt gestart
We gaan de nacht in. De windkracht van Eunice is in delen van Nederland afgenomen. Op plaatsen waar code rood niet meer van kracht is, zijn onze aannemers buiten om de schade in beeld te brengen. In ongeveer de helft van Nederland kan op dit moment geschouwd worden. Nu wordt pas duidelijk hoe groot de gevolgen zijn. We treffen veel bomen op het spoor en losgewaaide voorwerpen aan. Hierdoor is er ook veel schade aan de bovenleidingen. Waar er veilig gewerkt kan worden gaan onze storingsploegen hard aan de slag om de sporen vrij te maken en de infra zonodig te herstellen.
Dit blog wordt morgenochtend vervolgd met de laatste stand van zaken.
22:00 uur | 18-02-2022
Schade op het spoor te groot: ook zaterdagochtend geen volledige opstart treindienst
De schade door de storm op het spoor Eunice is groot. Op veel plekken in het land liggen omgevallen bomen op het spoor of is de bovenleiding beschadigd.
ProRail is inmiddels begonnen met ‘schouwritten’ (ritten zonder reizigers om te kijken of sprake is van versperringen en of schade aan het spoor). Dit is alleen door de aanhoudende harde wind nog niet in het gehele land veilig mogelijk.
Daar waar de ritten wel hebben plaatsgevonden is grote schade aan het spoor en aan de bovenleidingen. Doordat er in grote delen van het land de windkracht nog erg hoog is, kunnen daar herstelwerkzaamheden nog niet worden opgestart.
Dat betekent dat de dienstregeling nog niet helemaal kan worden opgestart. Veiligheid van onze medewerkers staat op 1. De aannemers van ProRail proberen het spoor zo snel mogelijk vrij te maken, zodat we zo snel mogelijk weer treinen kunnen rijden. Met name de regionale vervoerders hopen morgenochtend te kunnen opstarten. Wanneer dit morgen zal zijn, is op dit moment nog niet duidelijk. We adviseren reizigers om een reisplanner goed in de gaten te houden.
20:00 uur | 18-02-2022
De storm zorgt voor veel bomen op het spoor. We kunnen inmiddels de volgende locaties melden: Oudenbosch, Diemen, Den Dolder, Zutphen, Echten, Maarssen, Apeldoorn, Warmond, Ransdaal en Aadorp. Bij Breda zijn maar liefst drie bomen op het spoor gewaaid.
Verder zijn bij station Hoorn platen van een fietsenstalling op het spoor gekomen en bij Wadenoijen troffen we delen van een dak van een huis aan.
In Zeeland is tussen Vlissingen en Middelburg een boom op de bovenleiding gevallen en heeft ervoor gezorgd dat het hele portaal is ontzet en volledig gerepareerd moet worden.
In de provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Friesland, Flevoland, het IJsselmeergebied en het Waddengebied geldt nog steeds code rood.
17:00 uur | 18-02-2022
Op verschillende plekken in het land zijn er problemen op het spoor ontstaan. De spanning is op meerdere plekken van de bovenleiding af. Ook zijn er voorwerpen op het spoor terecht gekomen.
Bij Leidschendam zijn er containers op het spoor beland. Bij Diemen ligt er een boom op het spoor. Ook bij Den Haag Mariahoeve (foto) is er een boom omgewaaid, die over de geluidswal naast het spoor ligt.
Vanavond en vannacht gaan we de schade verder inzichtelijk maken. Dan rijden op verschillende trajecten treinen zonder reizigers om te kijken of sprake is van versperringen en/of schade aan het spoor. Die worden vervolgens zo snel mogelijk opgelost.
15:30 uur | 18-02-2022
ProRail doet er alles aan om zaterdag 19 februari 2022 zo veel mogelijk treinen te laten rijden. We houden er wel rekening mee dat de storm een nasleep met zich meebrengt die zorgt voor verstoringen op het spoor.
De verwachting is dat de hevige wind van storm Eunice vanavond en ook vannacht nog aanhoudt. Op dit moment hebben we nog geen beeld wat de impact van de storm op het spoor gaat zijn. Vanavond en vannacht rijden op verschillende trajecten treinen zonder reizigers om te kijken of sprake is van versperringen en of schade aan het spoor. ProRail probeert het spoor zo snel mogelijk vrij te maken en eventuele schade te repareren.
Morgenochtend kunnen er nog gevolgen zijn voor de situatie op het spoor. We raden reizigers aan om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen, voor de actuele situatie.
14:00 uur | 18-02-2022
"We kunnen niet afwachten tot de storm losbarst en dan alles stilzetten. Dat is onmogelijk en gevaarlijk", zegt CEO John Voppen van ProRail in gesprek met De Telegraaf. Daarin legt Voppen uit waarom ProRail heeft besloten om donderdag al maatregelen te treffen in verband met de storm.
"We krijgen te maken met extreme situaties en dan moet je een stap naar voren zetten. Zo heeft iedereen de tijd om veilig thuis te komen. Dat geldt ook voor onze eigen mensen van de storingsdienst. We snappen als geen ander wat voor impact het heeft om deze maatregel te treffen. ProRail en de vervoerders vinden het heel vervelend voor dat reizigers en verladers hinder ondervinden, maar Eunice is dan ook een storm van een bijzonder kaliber."
12:15 uur | 18-02-2022
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat nam vandaag een kijkje bij het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR). Vanuit daar wordt het treinverkeer gecoördineerd worden calamiteiten en incidenten op het spoor afgehandeld. Dit is een samenwerking van ProRail en spoorvervoerders en -aannemers. Vandaag wordt hier goed gekeken naar de impact van Storm Eunice en worden er aanpassingen gemaakt waar nodig. De staatsecretaris werd bij dat bezoek begeleid door ProRail CEO John Voppen en president-directeur Marjan Rintel van de NS. Tijdens het bezoek gingen zij o.a. het gesprek aan met CEO's Nanouke van 't Riet en Anne Hettinga van onze vervoerders DB Cargo en Arriva.
11:45 uur | 18-02-2022
Vanaf 14:00 rijden er geen treinen meer. Dat geldt in ieder geval voor de rest van de dag. Dat doen we om de veiligheid van reizigers en treinpersoneel te garanderen. Houd je reisplanner in de gaten om te zien wanneer het treinverkeer weer wordt opgestart.
11:00 uur | 18-02-2022
Het KNMI heeft voor vrijdagmiddag en -avond code rood uitgegeven voor de kustprovincies en het Waddengebied, omdat storm Eunice de komende uren over ons land raast. Het hoogste weeralarm geldt vanaf 14.00 uur voor Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Friesland en Flevoland en het IJsselmeergebied. In de rest van Nederland geldt code oranje, behalve in Limburg. Daar is het code geel.
17:30 uur | 17-02-2022
Vrijdag 18 februari raast storm Eunice over ons land. Weerbureaus verwachten een extreem harde wind die voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Dit heeft grote impact op het spoor.
Daarom is er een stormdienstregeling van kracht. Vrijdagochtend rijden er minder treinen en vanaf 14.00 uur helemaal geen treinen meer. Dit besluit is genomen met het oog op de veiligheid van reizigers en onze collega’s. In dit liveblog houden we je op de hoogte van de ontwikkeleingen rondom storm Eunice.
16:00 uur | 17-02-2022
Liveblog - In dit liveblog houden we je op de hoogte over storm Eunice en de gevolgen voor het spoor. Lees ook over de storm Dudley, die woensdagavond 16 februari en de ochtend daarop over Nederland raasde.