10 jaar werk aan Spoorzone Delft
Nieuws
Na bijna 10 jaar bouwen aan de Spoorzone in Delft hebben spoor en stad een gedaanteverandering ondergaan. De treinen, het station en de fietsen zijn uit het straatbeeld verdwenen. Vandaag deel 1 van onze terugblik op dit immense project: 10 jaar werk aan Spoorzone Delft.
De tunnel die er toch kwam
Eind jaren ‘80 brengt toenemende drukte op het spoor tussen Amsterdam en Dordrecht de NS ertoe verdubbeling van de spoorcapaciteit te overwegen. In Delft zou een tunnel de beste manier zijn om vier sporen neer te leggen. Maar dat is een kostbare ingreep die aanvankelijk terzijde wordt geschoven. Mede als gevolg van een forse lobby door Delftse burgers en het stadsbestuur neemt het Rijk in 2004 de bouw van een spoortunnel toch op in zijn begroting. De voorbereidingen kunnen beginnen. Al vijf jaar eerder, in 1999, presenteert stedenbouwkundige Joan Busquets de gemeente zijn visie op de herontwikkeling van het spoorzonegebied. In 2006 richt de gemeente Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (OBS) op. Een jaar later mag architectenbureau Mecanoo een nieuw stadskantoor ontwerpen, dat in samenhang met een nieuw station moet worden gebouwd.
Van 2008 naar 2018
In 2008 gunt ProRail de bouw van de spoortunnel, een ondergronds station, een parkeergarage en de inrichting van de openbare ruimte aan de Combinatie CrommeLijn. Het jaar erop gaat het gebied op de schop: panden worden gesloopt, kabels en leidingen worden verlegd, bushaltes verhuizen en er verschijnen bouwhekken. Ook worden delen van het tramspoor verplaatst, een exercitie die tot in 2017 nog vele malen wordt herhaald.
Twee tunnelbuizen af
Nu, in januari 2018, liggen er twee tunnelbuizen waarvan de eerste sinds februari 2015 intensief wordt gebruikt. De spoorzone biedt ondergrondse parkeergelegenheid voor auto’s (650 plaatsen) en fietsen (5.000 + 2.700 plaatsen). Station en stadskantoor vormen samen een herkenbaar en dynamisch middelpunt van een vooral zuidwaarts verder te ontwikkelen gebied. De nieuwe openbare ruimte ligt er keurig en ook kleurig bij. Van het langgerekte bouwterrein dat de spoorzone bijna tien jaar lang was, is haast geen spoor meer terug te zien.
Feest
Deze week blikken we terug op 10 jaar Spoorzone Delft. Op zaterdag 20 januari vieren we feest. Delftenaren kunnen die dag onder meer hardlopen door de Willem van Oranjetunnel (zoals de spoortunnel inmiddels is gedoopt) of skaten en dansen in de Prinsenhofgarage.
Volgende aflevering: Delftsblauwe huzarenstukjes
Meer nieuws
-
Begin groot werk aan eerste ondertunneling in Maarsbergen
31 oktober 2024
-
Sloop spoorbrug over Amsterdamse Oostertoegang
19 juli 2024
-
Bakken bouwen voor onderdoorgangen Nunspeet
19 juli 2024