16 dagen werk aan sporen Den Haag Centraal

Nieuws

4 februari 2025

Den Haag Centraal is het vijfde grote station van Nederland. ProRail wil dit station duurzaam bereikbaar houden. Daarom werken we van 15 februari tot en met 2 maart dag en nacht aan verbetering van de sporen. De werkzaamheden kennen diverse fasen. Per fase geldt een ander reisadvies.

Van metro- naar treinspoor

Tijdens deze 16 dagen werkt ProRail samen met aannemer BAM aan het gereed maken van de sporen 9 tot en met 12. Tot 2016 stopte en vertrok de metro op de sporen 11 en 12, nu komen deze sporen weer beschikbaar voor treinverkeer. Vanaf 3 maart kunnen er treinen rijden op de vernieuwde sporen. Ook de sporen 9 en 10 passen we aan. We halen een deel van deze sporen weg en maken er een nieuw stuk stationsvloer. Zo ontstaat er meer loopruimte voor reizigers.

Reis je met de trein?

Let dan op. De werkzaamheden kennen voor de dienstregeling verschillenden fasen. Per fase geldt een ander reisadvies, met omreisroutes, bussen en langere treinen.           

  • 15 en 16 februari: geen treinverkeer van en naar Den Haag Centraal
  • 17 tot en met 21 februari: geen treinen naar Laan van NOI
  • 22 februari: geen treinverkeer van en naar Den Haag Centraal
  • 23 februari: geen treinen naar Den Haag Laan van NOI
  • 24 tot en met 28 februari: geen treinen naar Den Haag Laan van NOI, minder treinen vanaf Den Haag Centraal
  • 1 en 2 maart: geen treinverkeer van en naar Den Haag Centraal
  • 12 tot en met 27 maart: geen treinverkeer tussen Delft Campus en Rotterdam Centraal
  • 15 en 16 maart: geen treinverkeer naar Den Haag HS 

NS adviseert reizigers voor vertrek hun site te raadplegen: NS adviseert reizigers voor vertrek hun site te raadplegen:

Nieuwe indeling sporen

 ProRail verbetert samen met aannemer BAM de sporen van Den Haag Centraal om het station ook in de toekomst duurzaam bereikbaar te houden. We werken toe naar een andere indeling van de spoorinfra in drie sectoren: met de sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam, 5 tot en met 8 richting Gouda en Utrecht en sporen 9 tot en met 12 richting Leiden. In deze nieuwe lay-out zijn minder wissels nodig. En de wissels die blijven liggen, worden vernieuwd. Dit leidt tot minder storingen.

Met alle aanpassingen wordt het mogelijk om straks meer treinen te laten rijden. De rijsnelheid kan worden verhoogd en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt beter. Voor reizigers betekent dat nog makkelijker en prettiger reizen tussen Den Haag en Leiden, Gouda en Rotterdam.

Drie sectoren

Goed nieuws voor reizigers: dankzij een nieuwe lay-out van de spoorinfra op Den Haag Centraal reis je makkelijker en comfortabeler tussen Den Haag en andere steden in de Randstad, zoals Leiden, Gouda en Rotterdam. We maken het mogelijk meer treinen te laten rijden en verdelen daarvoor de spoorinfra in drie sectoren, halen een groot aantal wissels weg, en sluiten spoor 11 en 12 weer aan.

Lees meer: Lees meer:

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers