Den Haag : Ombouw emplace­ment Den Haag

Goed nieuws voor reizigers: dankzij een nieuwe layout van de spoorinfra op Den Haag Centraal reis je makkelijker en comfortabeler tussen Den Haag en andere steden in de Randstad, zoals Leiden, Gouda en Rotterdam. We maken het mogelijk meer treinen te laten rijden en verdelen daarvoor de spoorinfra in drie sectoren, halen een groot aantal wissels weg, en sluiten spoor 11 en 12 weer aan.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 21 juni 2024.
Locatie
Den Haag
Startdatum
2022
Einddatum
2026

Duurzaam bereikbaar

Dit project voeren we uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Omdat het aantal reizigers en goederen per spoor stijgt willen we het treinverkeer betrouwbaarder maken. Dat doen we door het bestaande spoor beter te benutten en zo Den Haag en andere steden in de Randstad ook in de toekomst duurzaam bereikbaar te houden. Door dit project wordt het mogelijk om het aantal treinen richting Rotterdam en Leiden te laten groeien.

Aangepast treinverkeer

Om goed, efficient en veilig te kunnen werken, plannen we treinvrije periodes in (geen treinen) of passen we de dienstregeling aan (aangepast treinverkeer). We hebben dit op een rijtje gezet. Raadpleeg een reisplanner voor vertrek.

Aangepast treinverkeer Aangepast treinverkeer

Nieuwe inrichting spoorinfra

Het emplacement Den Haag Centraal verbindt de sporen uit Leiden, Gouda en Rotterdam met station Den Haag Centraal. Het is een kopstation met 12 perron-sporen, waarvan de sporen 11 en 12 nu niet in gebruik zijn. Het project omvat onder meer het opnieuw inrichten van de sporen tussen het station en het Schenkviaduct, over een lengte van 900 meter. Een groot aantal wissels wordt weggehaald, de sporen 11 en 12 weer in dienst genomen.

Daardoor kunnen treinen sneller rijden en wordt de betrouwbaarheid van de dienstregeling beter. Voor reizigers betekent dat nog makkelijker en prettiger reizen tussen Den Haag en steden als Leiden, Gouda en Rotterdam. Door het aanpassen van perrons en perronsporen komt de vloer van (nieuwe) treinen op gelijke hoogte met het perron. Dat maakt instappen makkelijker en zelfstandig reizen voor iedereen mogelijk. Ook een aanpassing van de infrastructuur op station Laan van NOI is onderdeel van het project.

De BouwApp

Volg de werkzaamheden en ontwikkelingen van dit project in de BouwApp. Via deze app kun je ook contact opnemen met aannemer BAM als je vragen of opmerkingen hebt. Je downloadt de app via Google Play of de Apple App Store.

Meer informatie Meer informatie

Planning

De planning van het project is aangepast. Dat was nodig omdat een nieuw type sein niet op tijd beschikbaar was voor het project. In de afgelopen maanden is het treinbeveiligingsontwerp aangepast zodat we een ander type sein kunnen gebruiken. En een deel van de werkzaamheden is opnieuw ingepland. Een ingewikkelde puzzel, omdat de beschikbare tijd op het spoor beperkt is. De verwachting is dat het project medio 2026 gereed is.

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers