Treinen rijden weer op sporen 11 en 12 van Den Haag Centraal
Nieuws
De eerste treinen reden op maandagochtend 3 maart over de vernieuwde sporen 11 en 12 op Den Haag Centraal. Deze sporen zijn na tien jaar weer in gebruik genomen. Ze maken nu deel uit van de treindienstregeling, voor treinen van en naar Leiden en verder. Tot 2016 reed hier nog metrolijn E van RandstadRail.
Vernieuwing en herinrichting
De ingebruikname van sporen 11 en 12 is een belangrijke mijlpaal in de grootschalige vernieuwing en herinrichting in drie sectoren van de sporen van Den Haag Centraal. Om dit moment te vieren, werden de eerste reizigers op het perron verrast met een attentie van ProRail en NS. Dankzij deze aanpassing is in de toekomst meer treinverkeer mogelijk op het vijfde grootste station van Nederland.
Werk in de Leidse sector afgerond
De afgelopen 16 dagen is er dag en nacht gewerkt door ProRail en aannemer BAM aan de modernisering van het spoor in de zogenoemde Leidse sector. Richting Leiden zijn voortaan vier sporen beschikbaar: de sporen 9 tot en met 12. De vernieuwingen zorgen niet alleen voor extra capaciteit, maar ook voor meer comfort en veiligheid voor reizigers.
Zo zijn de sporen 9 en 10 deels verwijderd om ruimte te maken voor een nieuw stuk stationsvloer. Dit vergroot de loopruimte op de perrons. Ook zijn de sporen, ballast en dwarsliggers op sporen 9 tot en met 12 vernieuwd, net als de bovenleiding. In totaal zijn er 20 wissels verwijderd en zes nieuwe wissels teruggeplaatst, waaronder een kruiswissel. Deze constructie, een combinatie van vier wissels en een kruising, maakt het mogelijk om flexibel tussen de sporen 11 en 12 te wisselen.
Ook de treinbeveiliging is volledig vernieuwd. Er zijn nieuwe seinen geplaatst, en kabels zijn aangesloten op een nieuw relaishuis. Daarnaast zijn de perrons opgehoogd voor een gelijkvloerse instap. En zijn ze voorzien van nieuwe bankjes, stationsborden, camera’s, verlichting en een verbeterde omroepinstallatie.
Vervolgwerkzaamheden
De vernieuwing van het sporennetwerk van Den Haag Centraal is nog niet afgerond. Dit jaar en in 2026 worden ook de andere twee sectoren van het station aangepakt. Dit zijn de sporen 1 tot en met 4 richting Rotterdam. En de sporen 5 tot en met 8 richting Gouda/Utrecht.
De eerstvolgende fase start met de Goudse sector (sporen 5 tot en met 8). In het weekend van 5 en 6 april beginnen hier de voorbereidende werkzaamheden. Met alle aanpassingen wordt het in de toekomst mogelijk om meer treinen te laten rijden, de snelheid te verhogen en de betrouwbaarheid van de dienstregeling te verbeteren. Voor reizigers betekent dit een nog comfortabelere reis tussen Den Haag en Leiden, Gouda en Rotterdam.
Ombouw emplacement Den Haag
Goed nieuws voor reizigers: dankzij een nieuwe layout van de spoorinfra op Den Haag Centraal reis je makkelijker en comfortabeler tussen Den Haag en andere steden in de Randstad, zoals Leiden, Gouda en Rotterdam.
Meer nieuws
-
Door boot naar Texel, steekt spoorwerk drie jaar later van wal
27 februari 2025
-
Nieuwe plek voor het plantje Wilde Averuit in Nijmegen
26 februari 2025
-
Informatieavond over werkzaamheden in Raalte
25 februari 2025