21 dagen aangepast treinverkeer op station Schiphol
Nieuws
Vanaf 13 november tot 4 december is de dienstregeling rondom Schiphol aangepast. Het is de volgende etappe in het toekomstbestendig maken van station Schiphol Airport. In deze drie weken wordt vier dagen gewerkt aan het verwijderen van spoor. Dit geeft de nodige geluidsoverlast op en rond het station. Het werk is zorgvuldig vooraf uitgedacht en we houden extra rekening met de gebruikers van het station.
Volgende deel van groot onderhoud
“We gaan verder waar we eerder deze herfst gebleven zijn,” aldus Johan van der Velden, bouwmanager Groot Onderhoud Schiphol bij ProRail. “We zijn bezig het hele spoor in de Schipholtunnel te vervangen, en nu komen we aan bij de perrons. We vervangen ook delen van de bovenleiding en hangen een zogenoemde ‘stroomrail’ op. Hierdoor kunnen we het spoor een beetje verhogen zodat een gelijkvloerse instap tussen trein en perron ontstaat. Zo wordt de trein toegankelijker voor mensen die niet goed ter been zijn.”
Lees meer over Groot Onderhoud Schiphol Lees meer over Groot Onderhoud Schiphol
Wegfrezen beton
We halen dus sporen weg ter hoogte van het perron en dat gaat meer overlast geven dan eerdere werkzaamheden. Johan: “Het slopen van het beton waar de sporen nu op liggen gaat niet geluidloos, zullen we maar zeggen. Wel doen we het maximale om de geluidsoverlast te beperken. We hangen geluidswerende doeken op en gebruiken speciaal uitgekozen machines die minder geluid produceren. We hebben daar ook testen mee uitgevoerd waaruit blijkt dat het geluid binnen allerlei normen blijft. En vergeet niet: Schiphol is een drukke plek, een Eurostar rijdt ook niet binnen zonder geluid.” Het slopen van het beton vindt plaats op 14 t/m 16 en van 21 t/m 23 november.
Hellingbanen vervangen
Ondertussen wordt er binnen het project Multimodale Knoop Schiphol (MKS) verder gewerkt aan het verbeteren van de perrons. Erwin de Boer, bouwmanager MKS bij ProRail: “We werken daar continu aan, maar in een buitendienststelling kunnen we grote materialen aan- en afvoeren. Dat doen we ook nu weer. In de eerste week van de buitendienststelling slopen we een betonnen trap en demonteren een andere hellingbaan die we ook uithijsen. Alle materialen worden vervolgens per trein afgevoerd. In de week daarop leggen we nieuwe vloeren en starten met de opbouw van diezelfde stijgpunten. Bij de overige stijgpunten werken we verder aan de afbouw met gevelplaten en glas.”
Lees meer over Multimodale Knoop Schiphol Lees meer over Multimodale Knoop Schiphol
Waarom werken we?
Station Schiphol Airport is druk. Zowel qua treinen als qua treinreizigers. Daarom moet het spoor rondom Schiphol goed onderhouden worden. Dat doen we nu met het project Groot Onderhoud Schiphol zodat het spoor en de tunnels weer veertig jaar mee kunnen. Met het project Multimodale Knoop Schiphol zorgen we onder meer voor meer ruimte op de perrons. Dit doen we door bijvoorbeeld hellingbanen weg te halen en te vervangen door vaste trappen. Deze projecten lopen gelijk op zodat we de hinder voor reizigers zo kort mogelijk houden. De vervanging van de hellingbanen en roltrappen is komend voorjaar gereed. De andere werkzaamheden lopen nog door tot 2028.
Een grote klus waar een goede samenwerking met Schiphol en andere partijen erg belangrijk is.
Plan je reis
Door de werkzaamheden is de treindienst rondom Schiphol tussen 13 november en 4 december aangepast. In die tijd zijn er ook in de buurt van Schiphol werkzaamheden waardoor de dienstregeling soms per dag anders is. Plan dus elke dag opnieuw je reis als je op pad gaat, dan kom je onderweg niet voor verrassingen te staan.
Check de reisplanner Check de reisplanner
Meer nieuws
-
Kap- en snoeiwerk westzijde station Nijmegen
19 december 2024
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024