64 dagen werkzaamheden op station Groningen
Nieuws
ProRail bouwt elke dag aan het vernieuwde station Groningen. Verreweg de meeste tijd zonder gevolgen voor treinverkeer, maar dit voorjaar is er wel een periode van 64 dagen nodig.
Reis aanpassen
Vanaf 10 mei is er hinder voor treinen en reizigers. Dat duurt tot 13 juli, in totaal 64 dagen. Eerder waren 51 dagen aangekondigd, maar dat bleek niet genoeg. Na de bouwperiode kunnen reizigers gebruik maken van een groot gedeelte van het nieuwe station Groningen.
Deze buitendienststelling heeft gevolgen voor NS- én Arriva-treinen, omdat er per trein geen verbinding met station Groningen is. Dat betekent dat reizigers hun reis helaas aan moeten passen. Wat dat precies voor reizigers betekent, wordt tijdig door NS en Arriva bekendgemaakt zodat treinreizigers hun reis goed kunnen plannen.
Geen treinverkeer
Het eerste weekend is er geen enkel treinverkeer mogelijk. Daarna kunnen de Arriva-treinen gedurende circa vier weken rijden. Dit is tot ook de westkant van het station halverwege juni bezet is door de werkzaamheden. Arriva en NS zetten vervangend vervoer in vanaf station Groningen Europapark. Ze zorgen voor informatie op stations, websites en reisplanners.
De 64 dagen buitendienststelling zijn 13 dagen meer dan we eerder aankondigden. Dat heeft meerdere redenen. Tekort aan personeel is helaas een grote factor. Vooral monteurs zijn schaars. In de 64 dagen wordt ook gewerkt aan de Esperantotunnel, waar sprake is van verzakkingen. Werkzaamheden van het project Ringweg aan een fietstunnel zorgden hiervoor, daarom voerden we een spoedreparatie uit. Tijdelijk herstel zetten we dan om in definitief herstel.
Werkzaamheden
Tijdens deze periode van negen weken realiseert onze aannemer Strukton onder meer de doorkoppeling van regionale lijnen. Treinen van Arriva kunnen na de werkzaamheden door station Groningen verder rijden. Dat levert voor reizigers in de regio veel voordeel op. Op het station zelf bouwen we perrons af, verleggen we en vernieuwen we sporen. Daarnaast verwijderen, vervangen en verplaatsen we wissels. Het spoorkruisende deel van de busonderdoorgang zal op zijn plek gereden worden. Dit deel zorgt er uiteindelijk voor dat de bussen kunnen doorrijden naar het Zuidplein. Tot slot wordt de blauwe loopbrug weggehaald.
Het werk vindt 64 dagen lang, zeven dagen per week, overdag en ‘s nachts plaats. Buurtbewoners ontvangen binnenkort een uitnodiging zodat zij meer informatie over de werkzaamheden en mogelijke overlast ontvangen, en vragen kunnen stellen.
Groningen Spoorzone
Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst. Naast toegangspoort tot de regio wordt het station een van de visitekaartjes van de stad.
Meer nieuws
-
Bussen tussen Assen en Hoogeveen in voorjaarsvakantie
11 februari 2025
-
Werkzaamheden tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek
11 februari 2025
-
Spoorvernieuwing tussen Amsterdam Bijlmer en Amsterdam Centraal
10 februari 2025